– Det speiler vår ambisjon om å være en aktør som setter spor, også utenfor landets grenser.

Publicis henter talenter fra utlandet: – Den norske talentbasen er ikke utømmelig

Utvider bredden med utenlandske ansettelser, mens norske byråansatte sjeldnere ønsker utenlandsopphold over tid: – Nysgjerrighet og åpenhet er avgjørende for vår utvikling.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det sier CEO i Publicis Group Norway, Peder Mittet til KOM24.

I 2021 styrket Publicis i Norge staben med åtte nye kolleger fra utlandet.

– Det handler om å få tak i de beste folkene for stillingene, og på den fronten skjer det mye. Faget blir stadig mer spesialisert, og vi leter etter kompetanse på flere steder.

I Publicis bidrar dette til å utvide fagmiljøet fordi det åpner opp for å tenke bredere når kandidater skal rekrutteres.

– Den andre delen er knyttet til at vi i mye større grad ønsker mangfold. Reklame-, kommunikasjon- og mediebransjen har historisk sett vært litt ensartet. Det er mye rekruttering på kryss og tvers, men bransjen totalt er likevel ikke åpen nok. Vi ønsker å åpne opp for flere nye perspektiver og ulike bakgrunner.

Åtte ulike nasjonaliteter

Publicis er en global byråfamilie med cirka 160 ansatte fordelt i de tre byråene Kitchen, Starcom og MSL. Globalt er Publicis representert i 130 land og har 80 000 ansatte. Publicis gruppen er kjent for et sterkt fagområde innenfor strategisk rådgivning, teknologi, kreativitet og innhold. Hvert av byråene jobber både hver for seg og sammen som en gruppe gjennom det de kaller «Power of One».

– Det å inkludere og ønske et bredere mangfold er ikke nytt for vår del. Allerede tilbake i 2014 ansatte vi spisskompetanse for første gang fra India. Og nå har vi skalert opp ansatte fra andre land som har mer spesial kompetanse. Dette behovet har vokst kraftig de siste årene.

Tidligere i høst kjørte Publicis en kampanje med mål om å rekruttere nye kandidater.

– I løpet av 2021 har vi fått mange nye om bord som ikke har norsk bakgrunn eller har norsk som primær språk. Vi har jobbet med å sette dette i system, og har i høst arrangert norskkurs for åtte ansatte fra åtte ulike nasjonaliteter, sier Chief Talent Officer, Beate Nybakken.

De ansatte kommer fra India, Australia, Brasil, Peru, Polen, Tsjekkia, Nederland og Hellas.

En styrke med internasjonal erfaring

– Siden 2014 har Publicis hatt ansatte fra utlandet og betalt norskkurs for dem. Først i år har vi avholdt norskkursene på kontoret fordi det ble så mange.

Tilbyder av kurset har gjort en kartlegging av de ansattes skrive- og lesenivå, og deretter har de blitt delt inn i to grupper.

Beate Nybakken.

– De ansatte har blitt fordelt i to grupper fordi nivået har variert, noen kan noe, mens andre er helt blanke. Kursene har forgått i to ulike rom, også har det vært felles middag i pausen.

Norskkurset har forgått på kvelden etter arbeidstid, to dager i uken. Totalt seks timer norskkurs over ti uker. Fra desember har det vært en pause i kurset.

– Det har vært viktig å få en pause. Ikke bare har kursene forgått etter normal arbeidstid, men de har også hatt hjemmelekser som må fullføres, og de har øvd seg daglig på jobb. Dette fortsetter vi med på nyåret. Planen er å kjøre samme opplegg det første halvåret av 2022. Folk lærer i ulik hastighet, og har behov for ulike nivåer. Noen har stillinger som er tekniske andre mer innsiktsbaserte rådgivningsroller og noen direkte kontakt med kunde.

For hver av de ulike stillingene og behov har vi god dialog med lærer som gjør en vurdering etter to, fire og seks måneder.

– Faget vårt er internasjonalt, og kundene våre trenger i stadig større grad internasjonale impulser. Flere av våre største kunder bruker engelsk som arbeidsspråk, og det er en stor styrke for oss å ha ansatte med internasjonal erfaring.

Ambisjon om å sette spor

Likevel er det ikke kritisk å ikke kunne norsk selv om man jobber i Norge.

– Alle våre ansatte snakker godt engelsk, men vi tror det er viktig hvis man skal jobbe her og trives over tid. Det vil gjøre det mulig for de internasjonale å ta en større del i kundearbeidet. Vi tror hverdagen deres blir bedre om de forstår norsk og føler at de har mulighet til å uttrykke seg på norsk.

Disse tiltakene som er iverksatt skal bidra til å gjøre Publicis i Norge til en relevant arbeidsplass for de fremste talentene internasjonalt.

– Det speiler vår ambisjon om å være en aktør som setter spor, også utenfor landets grenser. Det er en liten byråverden i Norge og den norske talentbasen er heller ikke utømmelig, sier Mittet.

HR-avdelingen i byrågruppen er opptatt av mobilitet og fremmer denne erfaringen av å bo og jobbe i et annet land. Men det er få norske som flytter på permanent basis, sammenlignet med for eksempel Sverige. Derimot har det vært flere fra Oslo som har deltatt i ulike utvekslingsprogram for en kortere periode.

– Det er et faktum at vi har det er privilegert i Norge, og men det er synd om dette går utover nysgjerrigheten. Vi håper at vårt fokus på mangfold i et flerkulturelt byrå her i Oslo vil hjelpe og at nysgjerrigheten vil vokse.

Leter etter kombinasjonen

Faget er i høyeste grad internasjonalt og har blitt bredere i hva som kreves av kompetanse.

– Større deler har blitt mer teknisk og kravene om analytisk og teknisk kompetanse, slik som ingeniørkompetanse er avgjørende. Andre land har nok kommet lenger her, som for eksempel India der ingeniørutdannelse er en vanligere bakgrunn i byråer.

Og avslutter:

– I Norge finnes det mange gode generalister som forstår forretningssiden og hva som er viktig for kunden, mens kolleger i andre land jobber mye mer spesialisert innenfor en silo i faget vårt. Den riktige kombinasjonen her er det vi forsøker å oppnå.

I romjulen flytter alle byråene på seg, og blir å finne under samme tak i Apotekergata i Oslo.

Powered by Labrador CMS