Q-meierienes påskehare viser fram årets melkekartong. I år som i fjor blir det påskeeggjakt, men i et utvidet format som tas digitalt. Og påskeharen trenger også et navn.
Q-meierienes påskehare viser fram årets melkekartong. I år som i fjor blir det påskeeggjakt, men i et utvidet format som tas digitalt. Og påskeharen trenger også et navn.

Q-meieriene tviholder på påskeeggjakt, selv om flere etterlyser krim : – Vi kopierer ikke andre

Produsenten viderefører den analoge påskeeggjakten og utvider jaktmulighetene digitalt.

Publisert Sist oppdatert

Q-meieriene er kjent for å involvere forbrukerne og har i mange år oppfordret til innovasjon gjennom initiativet «Min Q-ide». Ideen bak melkekartongen til påske, er ikke noe unntak, og designet for årets påskemelk er landet for lengst.

I år inviterer vi til Norges største påskeQuiz på melkekartongen, sier produktsjef i Q-meieriene, Dag Gjertsen til KOM24.

Q-meieriene velger å videreføre påskeeggjakten og utvider jaktforholdene med enda flere nye aktiviteter.

Q-sjef Kristine Aasheim og produktsjef i Q-meieriene Dag Gjertsen, lover en utvidet påskeeggjakt i år.
Q-sjef Kristine Aasheim og produktsjef i Q-meieriene Dag Gjertsen, lover en utvidet påskeeggjakt i år.

– Vi har fått flere tilbakemeldinger fra forbrukerne som ønsker flere oppgaver og aktiviteter. Vi har holdt fast ved påskejakten siden vi begynte, og velger å bygge videre på dette konseptet, forteller Q-sjef, Kristine Aasheim til KOM24.

Eggejakt og quiz

Påskeeggjakten begynte i 2017 og har etablert seg som en populær påsketradisjon rundt frokostbordet. Små påskeegg med bokstaver er gjemt i illustrasjonene som dekker kartongen, og bokstavene skal danne et løsningsord.

– Vi har ikke tall på hvor mange som faktisk jaktet påskeegg og fant løsningen i fjor, men over 30 000 forbrukere sendte inn løsningsordet opplyser Gjertsen, og antar at mange flere faktisk lette etter påskeegg.

Som tidligere år er det gjemt ulike egg på ulike kartonger.

– Mange kjøper det samme melkeslaget, derfor har vi valgt å legge inn ulike bokstavegg, slik at det finnes mer enn ett løsningsord, sier Gjertsen.

Deretter kan de som ønsker ta løsningsordet videre til en Kahoot-lignende quiz på nettsiden deres.

– Løsningsordet fungerer som en inngangsbillett til quizen. Der får man 20 spørsmål, og man måles på antall rette svar som gir poeng, og ut ifra hvor raskt man svarer.

I oversikten ser man sin egen plassering sammenlignet med alle som deltar, og de som kommer på topp får Q-meierienes egne quizbok.

– Vi kommer også til å dele ut eksemplarer av denne til flere heldige vinnere som blir trukket ut.

Holder på det analoge

Gjertsen og Aasheim melder om enormt engasjement omkring påskeeggjakten, og at deres forbrukere har ønsket seg enda flere oppgaver i år.

– Derfor har vi lagt inn en bonusoppgave for de som vil lete mer, og også den kommer i flere versjoner.

Arbeidet med påskejakten begynte for flere måneder siden.

– Vi evaluerer alltid fortløpende hva vi gjorde bra, og hvor vi kan forbedre oss. Vi har et grunnprinsipp at det alltid finnes smartere måter å gjøre ting på, og her spiller forbrukernes tanker og ønsker en viktig rolle for oss.

Selv om jakten videreføres digitalt med quiz, er det en tydelig strategi om å holde hovedelementet analogt.

– Vi ønsker ikke at alt skal over til mobilen. Vi vet at våre melkeprodukter oftest har plass på frokostbordet, og vi ønsker å bevare de gode samtalene folk og familier har rundt bordet. Det finnes et grensesnitt mellom det analoge og det digitale, og det ønsker vi å holde fast ved.

Utfordrer krim med quiz

Flere forbrukere har etterlyst påskekrim på melkekartongen, men Aasheim er tydelig på at Q-meieriene ønsker å gjøre det på en annen måte.

– Vi kopierer ikke andre, men vi utfordrer krim med quiz fordi vi vet at begge variantene er populære blant nordmenn. Akkurat nå er påskejakt og quiz noe våre forbrukere digger, men vi vil følge godt med på tilbakemeldingene for å utvikle vårt konsept hele tiden slik at det er relevant og aktuelt. Vi kan ikke stå stille å si at vi skal ha det samme for alltid, sier hun.

For å spre budskapet om årets påskejakt, vil det være stor aktivitet på sosiale medier, og innbyggerne i Oslo får bli med på et pilotprosjekt.

– På flere av Clear Channels skjermer finner man de samme illustrasjonene fra kartongene, samt en QR-kode. Her åpner vi for at man kan jakte påskeegg mens man venter på trikken, og ta quizen når man har kommet om bord. Som sagt dette er et pilotprosjekt i Oslo, så vil vi evaluere etter påsken om dette er noe vi vil videreføre og rulle ut i flere byer neste påske, sier Gjertsen.

Alt ligger til rette for en aktiv påske, det eneste som mangler er et navn til påskeharen som har fått plass på melkekartongen og fungerer som quizmaster.

– Så langt har vi ikke kommet ennå, men den oppgaven lar vi i så fall forbrukerne ta seg av.

Powered by Labrador CMS