Andreas Meøvær og Lasse Andersen har slått seg sammen. Nå skal deres to selskaper også jobbe tett sammen.

Melvær &CO flytter sammen med norsk Facebook-utfordrer

Rockegründeren Lasse Andersens nyeste prosjekt vil jobbe tett sammen med et av Stavangers eldste byrå. Egentlig skulle Melvær&co bare designe logen til indyRIOT.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Den energien som er i en startup er noe annet enn jeg har i byråhverdagen. Jeg var frekk nok til i stedet for å tilby å lage logo, så valgte jeg tilby meg selv i en liten stilling for å suge til meg positiv energi og for å se hvordan gjør Lasse en start up.

Det sier Andreas Melvær. Han er er i tillegg til å være kreatør og daglig leder i Melvær&Co, kreativ leder i indyRIOT.

– Dette vil jeg ha i livet mitt

IndyRIOT er Kimberly Larsen og Lasse Andersens nye baby, en skikkelig Facebook-utfordrer. Men mer om det litt seinere i saken.

Melvær&Co har eksistert siden 1989 og ble startet av far til Andreas.

Høsten 2020 går han inn i en bar i Stavanger for å ta et glass naturvin med Kimberly Larsen. Hun sitter sammen med Lasse Andresen. Melvær beskriver det som et utrolig hyggelig møte, med en energi, positivisme og tro på framtiden som han kjenner at han vil delta i.

Når han da senere blir spurt om ikke han kan lage en logo for deres nye satsing, indyRIOT, er svaret hans enkelt: «Ja, men jeg vil heller jobbe for dere». Og slik blir det, han hopper i det.

– Jeg var usikker på framtida og visste ikke hva som skjedde. Men her opplevde jeg positiv energi, tro på framtida og mye planer og visjoner. Jeg kjente at dette vil jeg ha i livet mitt, sier Melvær.

Lasse Andersen skal dele tiden sin mellom Stavanger og San Francisco fremover. Nå jobber han med å få en ny start up til å ta av med Kimberly Larsen og Andreas Melvær.

Lasse Andersen som er med Larsen på å starte opp indyRIOT, er ingen hvem som helst. Han kunne nylig se sin startup ForgeRock gå på børs på The New York Stock Exchange verdsatt til 2.8 milliarder dollar.

Han var aldri i tvil om at han ville ha med seg Melvær.

– Det tok to millisekund å tenke at du blir med. Ikke bare har vi fått en logo, men han er en av de beste jeg har jobbet med på den kreative biten og på kommunikasjon. Og han skjønner kundereisen. Vi elsker Andys ærlighet, folk som bryr seg og gjør ting for The better good og prøver å skape positive ting for regionen og de ansatte, skryter Andersen om Melvær til KOM24 fra sitt hjem i San Francisco.

Megatrend

indyRIOT utvikler en plattform som legger til rette for å bygge trygge nettsamfunn uavhengig av de store teknologigigantene. Tjenesten er «white label», som betyr at kunden eier sine egne data og selv kan sette sitt eget preg på plattformen samt integrere det mot eksisterende nettsider.

Det er altså ikke et eget sosialt medium ala Facebook.

– Det er ikke vår logo man møter, det er våre kunders logo. Det er de som bestemmer forretningsmodellen. Skal alt være gratis? Noe gratis? Det er våre kunder som bestemmer hvordan de vil kommunisere, sier Andersen.

Og det er de som bruker app-en som selv bestemmer over dataene, ikke et stort amerikansk selskap.

– Vår modell er ikke å tjene penger på å selge all info om brukerne til tredjepart, sier han.

Andersen sier at det i dag er mye enveiskommunikasjon mellom brands og følgere, men i indyRIOT legger de opp til det han kaller for en økosystemtankegang.

På plattformen har brukerne en egen verifisert profil som de kan bruke på tvers av ulike økosystemer som de måtte ønske å være medlem i, enten det er vin, idrett, musikk, media eller hva de er interessert i. Etter hvert skal de også kunne legge inn egne interesser, slik at de kan få forslag på nettsamfunn de kanskje kan ha interesse av å være med i.

Planen er at de på sikt skal bli et globalt nettverk av ulike interesseforeninger, med tilhørende tjenester.

Konseptet indyRIOT har vært jobbet med siden sommeren 2020, men det var først sommeren 2021 det ble offentlig. Og timingen har vært upåklagelig.

– Det er en megatrend er at merkevarer vil vekk fra de store SoMe-plattformene. Patagonia har kommet seg helt av, andre ikke kommet så langt. Men det er strømninger i b2c og media, man blir mer og mer skeptisk til de store plattformene, sier Andersen.

Han sier de opplever stor interesse for produktet.

– Dess mer tiden går, dess mer relevant er vårt produkt. Det er fler og fler store brands som tar debatten internt om sin online tilstedeværelse, peker han på.

Store internasjonale fotballklubber

De vil ikke ut med hvem som er kundene sine, men de skal alt ha inngått avtaler med flere større fotballklubber. Andersen sier til KOM24 at de går etter kunder der det er en fellesnevner og sier det kan være alt fra en internasjonal vinklubb til fanklubben til Foo Fithters. Tingen er at de som søker seg til andre som de har noe til felles, som gjør at folk vil være der.

Han sier de opplever stor internasjonal oppmerksomhet.

– Jeg har hatt møter med spennende prosjekter i dag i USA, sier Andersen.

Han bor i San Francisco, men kommer til å dele tiden sin mer mellom Stavanger og USA i tiden fremover.

Andreas Melvær har lyst til å få med seg start up-energien i IndyRIOT.

Det som også skjer nå er at indyRIOT og Melvær&CO flytter sammen. De skal slås sammen i alt annet enn Brønnøysundregistrene.

Byggingen av nye lokaler i Stavanger Øst er i full gang og på nyåret flytter de sammen. Tanken er at designressursene skal flyte fritt mellom de to selskapene og de skal sitte sammen.

Stavanger-kontoret til indyRIOT skal romme selskapets design og front-end avdeling.

– Vi gjør dette for å lage et spennende designmiljø. Det blir spennende å få innsikt og forstå hvordan de største playerne jobber med kommunikasjon og markedsføring. Det er interessant innsikt uansett og vil komme våre eksisterende kunder til gode ved at vi lærer, sier Melvær.

Han deler nå tiden sin 50/50 mellom eget byrå og den nye start up-en.

Skal ha minst 30 ansatte i Stavanger

Andersen er ikke redd for at Stavanger skal bli for lite for et slikt miljø og sier at flinke folk har tendens til å tiltrekke seg mer flinke folk.

– Vi skaper et bra fagmiljø fra dag en. Vi begynner med 30 ansatte fra dag en, forteller han.

Men målet er å doble tallet på ansatte i løpet av 2022.

De skal ha designere innen UX, UI og grafisk, innholdsprodusenter, utviklere og mange flere funksjoner på kontoret i Stavanger.

I tillegg stiller Melvær&Co med sine 14 ansatte. Tanken er at designresurssene skal flyte fritt mellom de to selskapene og de skal sitte på de samme pultene.

Andreas Melvær peker på den store forskjellen mellom bedriftene der Melvær&co lever av å selge sin kompetanse til kunder, mens indyRIOT bygger et produkt og satser på stor internasjonal vekst.

Han tror ikke det er slutten på hans tid i Melvær&Co.

– Dette er bare starten

– Jeg skal ikke spekulere for mye i fremtida. Men det vi får til i løpet av januar er et stort steg i en ny retning. Jeg gleder meg til å jobbe innenfor de rammene der, sier han og legger til at han liker å ha to jobber.

– Jeg har alltid drevet ting som ølfestival, pub og andre ting. Jeg er vant med å jobbe mange plasser samtidig, sier han og legger til at han liker å ha variasjon i hverdagen.

– Dette er to helt ulike ting. Foreløpig er jeg happy med å ha begge deler i livet, sier han.

Andersen sier at han vil ha et teknologimiljø av en viss størrelse i Stavanger og mener at det er altfor mange start ups som sitter på sin egen tue og blir aldri mer enn tre til fem ansatte.

– Jeg tror dette bare er starten på et teknologihus i Stavanger. Vår drøm er at vi skal ha en software og teknologi hub av dimensjoner i Stavanger, sier han.

Selskapet skal også åpne mindre kontorer i USA, Tyskland og England.

Han har stor tro på det de driver på med i Stavanger nå.

– Gir du folk muligheter pleier folk flest å «overpreforme». Gir du de luft, bensin og muligheter, pleier de å overlevere. Det er sjelden det pleier å gå i motsatt retning, mener han.

Powered by Labrador CMS