– De sterkeste merkevarene er ikke avhengig av navnetrekket sitt når de kommuniserer.

Flere av Markedssjefenes kunder ønsker seg «Vipps-språket»

Elin Scott forteller hvorfor tone of voice er så viktig, og mener den samme stemmen kan brukes i alle kanaler.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er den verbale id-en og stemmen til en merkevare og en bedrift som skal gjenspeile personligheten deres, sier Elin Scott om tone of voice til KOM24.

Hun er tekstforfatter og PR- og bærekraftsansvarlig i Markedssjefene og hjelper mange kunder med å finne stemmen sin.

– Stemmen er med på å bygge en bevissthet og gjenkjennelse av merkevaren. Det er den enkleste måten å skape en digital personlighet og en relasjon til kundene dine.

Slavisk og gjennomgående

Scott forklarer at dette bunner i merkevarestrategien som bør være utgangspunktet for å lage en tone of voice.

– Strategien utgjør en plattform for hvem man er og hvordan man ønsker å fremstå. Når den er satt, bør neste steg være arbeidet med tone of voice. Og her er det viktig å finne ut hvordan man ønsker å fremstå, hvilke verdier man ønsker å fremme og hvilke personlighetstrekk man ønsker å vise.

Og når stemmen først er valgt, bør den være slavisk og gjennomgående i absolutt all kommunikasjon.

– Da er det lettere å skape relasjoner til kundene og la de bli kjent med deg. Det handler også om å skape troverdighet som styrker merkevaren. Noen kan være lekne og bruke mye humor, andre må ha en mer nøktern og formell tone. Det handler bare om å finne sin personlighet ut ifra hvilken rolle man har og ønsker å ha.

Leken, lett og folkelig

I snart tre år har hun jobbet med innholdsproduksjon i Markedssjefene, og flere av hennes kunder har ønsket seg Vipps-språket.

– Hva er egentlig Vipps-språket?

– Vi ser helt tydelig at de har en gjennomgående kommunikasjon der det visuelle henger perfekt sammen med det grafiske. De bruker mange korte, men konkrete setninger, et tydelig språk fri for fyllord, og viser en humoristisk side.

Dette bidrar til å gjøre deres profil leken, lett og folkelig.

– Man ser i alle kanaler at det går en tydelig rød tråd, og det er den samme «Vipps-stemmen» som snakker i alle kanaler, og dermed blir gjenkjennelseseffekten så god.

En enkel test for å se om man treffer med tone of voice er å lese budskapet eller posten uten å se logoen.

– De sterkeste merkevarene er ikke avhengig av navnetrekket sitt når de kommuniserer.

LinkedIn har endret seg

Andre ting man burde tenke på i tillegg til et tydelig språk er setningslengden.

– Korte og lange setninger er med på å variere rytmen og gir spenst i teksten. Det samme med ordbruk og språklige virkemidler. Er merkevaren leken, bør språket også gjenspeile dette. Det viktigste man bør unngå, og det gjelder all tekst, er lange tunge setninger – da faller folk av, enkelt og greit.

Også mener hun at du kan ha den samme stemmen i alle kanaler.

– Jeg vet at det er forventet at man har ulik tone of voice i de ulike kanalene, men jeg mener man kan ha den samme uansett hvilken kanal man poster i. Jeg vet at mange mener at LinkedIn er en plattform man bør vise en mer profesjonell side, og at man gjerne kan vise en mer folkelig side på Facebook og Instagram. Men der er jeg uenig. Det viktigste er å ha en gjennomført kanalstrategi når det kommer til selve innholdet.

Hun mener LinkedIn har gjennomgått en forandring.

– I dag skriver folk ofte mye personlig og ikke bare jobbrelaterte poster. Jeg er heller av den oppfatning at man ikke nødvendigvis poster de samme innleggene i hver kanal, men skreddersyr ut ifra innhold som passer hver enkelt kanal. Så lenge språket er tydelig og tone of voice og det visuelle går hånd i hånd, vil man kunne styrke merkevaren sin.

Powered by Labrador CMS