Dosent Margaret Rynning ved Westerdals institutt for kommunikasjon og design, Høyskolen Kristiania, Alexander Hem, førsteamanuensis i markedsføring ved Høyskolen Kristiania, og professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), Tor W. Andreassen.
Dosent Margaret Rynning ved Westerdals institutt for kommunikasjon og design, Høyskolen Kristiania, Alexander Hem, førsteamanuensis i markedsføring ved Høyskolen Kristiania, og professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), Tor W. Andreassen.

Ekspertene om den nye Norwegian-logoen: – Hvorfor ikke tørre å være mer leken?

Etter over 20 år endrer Norwegian logoen. Les hva ekspertene mener om endringen.

Publisert

– Jeg har fått høre at den gamle logoen er 20 år gammel. Så det var på tide at noe måtte gjøres, sier dosent Margaret Rynning ved Westerdals institutt for kommunikasjon og design, Høyskolen Kristiania, til KOM24.

Onsdag ble det kjent at Norwegian endrer logoen etter 20 år.

Rynning forklarer at moderne logoer må være fleksible.

– De må brukes på forskjellige måter, animeres og tilpasses ulike bakgrunner. Problemet med den gamle var at den så utdatert ut og var lite fleksibel i bruk.

– Feigt

Rynning beskriver endringene i den nye logoen som en evolusjon, ikke en revolusjon.

– Vanlige folk vil antagelig ikke oppdage endringen. Men den nye visuelle identiteten har blitt mer brukervennlig og den ser moderne ut. Generelt har de gjort flere gode grep, sier Rynning som har sett flere av de nye profilene til Norwegian-logoen.

Rynning har selv 20 års erfaring som designer og 15 års erfaring fra Westerdals. Hun hadde også litt kritikk å komme med.

– Kunder vil alltid holde litt tilbake. Da er det designbyråets rolle å trekke det litt lenger og se om man kan pushe det enda lenger.

Hun trekker frem at Vy pushet det veldig langt i overgangen fra NSB, men peker på at alle nå har akseptert Vy.

– Jeg tenker at forbrukere er veldig tilgivende. Så kanskje det var litt feigt av et designbyrå å ikke pushe det lenger, sier Rynning.

Dosenten utdyper at Norwegian ønsker å fremstå folkelig.

– Hvis man skal være folkelig, hvorfor ikke tørre å være mer leken. Man kan jo tillate seg noe litt mer gøy i tillegg til alt det funksjonelle, sier Rynning.

Dette er en av de to Norwegian-logoene som ble presentert onsdag.
Dette er en av de to Norwegian-logoene som ble presentert onsdag.

«Business as usual»

Professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), Tor W. Andreassen, peker på at Norwegian har vært gjennom en turbulent økonomisk periode og kommet ut styrket. 

– Det kan være en god grunn til «å feire» med en ny logo. Ny logo endres enten som en funksjon av tid eller ved større veiskiller som feks oppkjøp/fusjoner. I dette tilfellet er det mer det første og en pragmatisk tilpasning av logo til andre enn analoge kanaler, skriver Andreassen i en SMS til KOM24.

Endringene av font, størrelse, redusert antall farger, flytting og redusert flysvosjen - er av mindre karakter, men tilstrekkelig til at man kan registrere det med sine sanser, forklarer Andreassen.

– Slik sett passer det godt inn i tids-argumentet. Dette vil neppe skape noen reaksjoner fra ansatte, kunder, eller investorer. Det er bra!

– Dette signaliserer at det er «business as usual» og at den forretningsmodellen og markedstilbudet de har for å skape og fange verdier, opprettholdes. 

Andreassen mener det skaper stabilitet og forutsigbarhet – noe alle interesenter liker. 

– Spesielt når det går så godt som det gjør for dem.  «Never change a winning team» det gjelder logoer og hva vi assosiere med avsender også, sier Andreassen.

– Alltid en risiko

Alexander Hem er førsteamanuensis i markedsføring ved Høyskolen Kristiania. 

Han mener det er naturlig at man oppdaterer logen etter hvert for å holde den tidsriktig.

– Det er ikke en fryktelig stor endring, og de gjør den litt mer moderne. For min del er det alltid en risiko med å endre logo. Men endringen de har gjort er ikke så stor at den vil få negative konsekvenser for merkevaren, sier Hem til KOM24.

Fra forbrukernes perspektiv, tror ikke Hem at endringene vil ha så mye å si for inntrykket man har av Norwegian.

– De går bort fra rødt, hvitt og blått og den koblingen det har til Norge, men de heter fortsatt Norwegian, med en logo som er rød og hvit, så jeg tviler på at det har noen store konsekvenser.

Powered by Labrador CMS