I mars 2018 kom saken som skulle prege Facebook og sosiale medier i flere år fremover. Aleksandr Kogan hadde utviklet Facebook-appen «This is your digital life» på oppdrag fra analyseselskapet Cambridge Analytica noen år tidligere. Appen samlet inn detaljert informasjon om 340 000 brukere og om deres Facebook-venner. Personlig informasjon om totalt 87 millioner mennesker ble misbrukt for å lage detaljerte profiler, som blant annet skulle hjelpe Ted Cruz og Donald Trump i deres valgkampanjer. Cambridge Analytica skal også ha jobbet for organisasjoner kjempet for at Storbritannia skulle melde seg ut av EU.

25 år med sosiale medier – Del 4: Skandalene

Etter tyve år med innovasjon og vill vekst, var det skandalene som skulle prege de neste årene i sosiale medier. Plattformene var blitt så store og mektige, og påvirket livene våre så mye, at stadig flere mente de måtte stilles til ansvar. Noen av de som mente det ble varslere, og kunne dokumentere kritikken sin.

Publisert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Måneds-
abonnement

  • Tilgang på all vår journalistikk
  • Ukentlig nyhetsbrev om kommunikasjon
  • Fornyes én gang i måneden

1 kr
første måned

Deretter 189 kr pr mnd.
Ingen bindingstid

KJØP

Års-
abonnement

  • Tilgang på all vår journalistikk
  • Ukentlig nyhetsbrev om kommunikasjon
  • Spar 378 kr
  • Fornyes én gang i året

1.890 kr
per år

Ingen bindingstid

KJØP

Toårs-
abonnement

  • Tilgang på all vår journalistikk
  • Ukentlig nyhetsbrev om kommunikasjon
  • Fornyes hvert andre år
  • 25 prosent rabatt sett opp mot månedsabonnement i 24 måneder

3.390 kr
Gjelder for to år

Ingen bindingstid

KJØP

Powered by Labrador CMS