Fredrik Fornes.

Fredrik Fornes lanserer verdensnyhet i 2024

– Planen var å roe ned noen hakk. Det blir nok ikke helt som planlagt – fordi jeg for tiden holder på å stifte et datterselskap under Hubify.

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det gründer og daglig leder i Hubify, Fredrik Fornes, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Desember er en roligere måned for oss som driver med mye foredrag og kurs, så planen var å roe ned noen hakk. Det blir nok ikke helt som planlagt – fordi jeg for tiden holder på å stifte et datterselskap under Hubify, som skal lansere en verdensnyhet i 2024. Det gleder jeg meg veldig til å fortelle mer om – men nå må jeg forsøke å holde entusiasmen i sjakk og prioritere å gjøre produktet helt klart før vi snakker høyt om det. Samtidig har jeg veldig lyst til å gi ut en bok med karrieretips og skråblikk på arbeidslivet til neste år, så det blir en del julekvelder tilbragt med bokmanus.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Her er det bare ett riktig svar: Pinnekjøtt. Det måltidet der vil gjøre hele julestria verdt det alene!

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg har bestemt meg for å lese flere bøker til neste år, og derfor står en hel rekke på listen. Noen av dem er: «Det ingen lærte meg om mindset» av Tim Rudi Veiteberg og «Quit: The power of knowing when to walk away» av Annie Duke.

– Førstnevnte vil gi deg verktøy som du ikke visste at du trengte rundt hvordan du kan fungere bedre som menneske. Sistnevnte lærer deg styrken av å si stopp og gi seg på riktig tidspunkt, i stedet for å stå i ting som absolutt ikke er sunt for deg – for eksempel en arbeidsplass hvor du ikke trives.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Det var utrolig kult å arrangere Norges første heldags LinkedIn-konferanse i Oslo i sommer. 300 mennesker på et arrangement som ble utsolgt på få uker. Jeg kan nå røpe at dette ble den første og siste av sitt slag – men de som nå ble skuffet trenger ikke fortvile: Vi skal lage en helt ny, litt annerledes LinkedIn-festival under nytt navn og konsept. Og vi skal ta det med oss ut av Oslo, til to andre byer i Norge. Hvor og når vil vi avsløre så fort vi har fått bekreftet dato og venues!

– Hva skal du bli bedre til neste år?

– Å sove! Etter noen år som gründer er det på tide å prioritere dette skikkelig. Derfor har jeg gitt meg selv en Garmin-klokke i julepresang, og skal begynne å måle søvn og «body battery» slik at jeg får et mye mer bevisst forhold til helsen min. Det er en undervurdert del av det å lykkes som gründer, tror jeg.

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2024?

– Jeg tror vi vil se langt flere bedrifter bli aktive på LinkedIn i 2024, og kommunikasjonsavdelinger landet over blir nødt til å sette seg inn i og forstå denne plattformen mye bedre enn de tidligere har. I mange år har folk i bransjen dyttet plattformen foran seg, fordi de ikke helt har forstått hvorfor og hvordan det skal brukes. Nå begynner folk å forstå hvorfor – i 2024 må de finne ut hvordan.

– Hva er ditt nyttårsforsett? 

– Nå har jeg skrytt av at jeg både skal begynne å lese og sove mer – så da må nok det også bli nyttårsforsettene mine. Wish me luck!

Powered by Labrador CMS