I samarbeid med flere ledende aktører i bransjen tar TikTok nå ytterligere skritt for å merke og legitimere innhold, samtidig som de beskytter brukerne mot desinformasjon og skadelig innhold.

TikTok lanserer verktøy for å avsløre KI-innhold – blir først i bransjen

TikToks innsats for å motvirke og identifisere KI-generert innhold i appen fortsetter.

Publisert

TikTok kan nå automatisk oppdage KI-generert innhold når det lastes opp fra visse andre plattformer, skriver selskapet i en pressemelding.

I partnerskap med Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) blir TikTok den første plattformen som implementerer verktøyet Content Credentials.

Over 37 millioner 

KI gir fantastiske kreative muligheter, men hvis brukerne ikke er klar over at innholdet er generert av KI, kan det forvirre eller være misledende. Derfor er det viktig å merke innholdet tydelig for å gi kontekst. 

TikTok har derfor i over ett år krevd at alle brukere som lager ekte AIGC med TikToks KI-effekter, skal merke innholdet i samsvar med retningslinjer. 

For å gjøre dette enklere lanserte TikTok et eget verktøy i fjor høst, som har blitt brukt av over 37 millioner brukere siden da. 

Nå tar TikTok ytterligere tiltak for å styrke forsvaret sitt mot misledende innhold.

Den nye funksjonen rulles ut i dag og vil gjelde for alle brukere globalt i løpet av de kommende ukene. 

TikTok slutter seg også til Content Authenticity Initiative (CAI), ledet av Adobe.

Kampanjer om mediekunnskap

Med lanseringen blir TikTok den første videodelingsplattformen som tar i bruk Content Credentials i praksis.

– I en tid der alt digitalt innhold kan manipuleres og endres, er det viktig å kunne tilby måter for allmennheten å skille mellom hva som er generert og ikke. Dagens kunngjøring er et avgjørende skritt mot å oppnå dette resultatet, sier Dana Rao, General Counsel og Chief Trust Officer hos Adobe, i pressemeldingen. 

Selv om eksperter generelt anbefaler AIGC-merking som en måte å støtte ansvarlig innholdsproduksjon på, advarer de også om at merkelapper kan føre til forvirring hvis seerne ikke har kontekst om hva de betyr.

Derfor har TikTok inngått samarbeidet med blant annet Mediawise for å utvikle kampanjer om mediekunnskap. 

Disse kampanjene er ment å hjelpe brukerne med å identifisere og tenke kritisk om AIGC og desinformasjon. De vil bli lansert i sammenheng med implementeringen av Content Credentials.

 Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS