JCP Prad gikk for gravøl da de skulle lage reklame for Viaplays serie R.I.P. Henry
JCP Prad gikk for gravøl da de skulle lage reklame for Viaplays serie R.I.P. Henry

Sendte gravøl til influensere som promo for TV-serie

Gikk for et utradisjonelt format da de skulle markedsføre en TV-serie.

Publisert

Gravølen spiller på en gammel tradisjon, som selv om det kanskje høres ut som en trist affære, var en feiring av livet til den avdøde.

Utvalgte influencere fikk en spesiallaget gravøl i posten, som de kunne nyte sammen med serien.

Det skriver JCP Prad i en pressemelding til KOM24.

Bakgrunnen for at de sendte ut alkoholfri gravøl var for å markedsføre TV-serien R.I.P. Henry på Viaplay.

– I tillegg til dødsannonsene ønsket vi å gjøre noe ekstra for å skape enda mer oppmerksomhet rundt serien. Derfor sendte vi en DM til influencere vi syntes burde se serien; en gravøl med dødsannonsen som etikett. Sammen med gravølen fulgte en promokode på Viaplay, forteller kreatørene Isabelle Eken og Kamilla Wold.

For det var ikke bare gravøl de brukte i markedsføringen, dødsannonser i VG og Aftenposten ble også brukt.

Døden er et sentralt tema i serien, som handler om en arrogant lege som får en uhelbredelig sykdom.

Oppdraget med å promotere og trekke oppmerksomhet til den nye serien fikk PR- og reklamebyrået JCP PRAD, som valgte å gjøre promoteringen på en noe utradisjonell måte.

– Løsningen ble dødsannonser! Nærmere bestemt plakater utformet som dødsannonser som ble plassert i Aftenposten og VG, samt på utendørsflater i bybildet, forteller kreatørene Eken og Wold.

– Alle kjenner igjen en dødsannonse, og det er, kanskje heldigvis, ikke noe man vanligvis ser i bybildet. Med andre ord en perfekt måte å skape en stoppeffekt, fortsetter de i pressemeldingen.

Annonsene inneholdt små drypp om serien, og teaset det store spørsmålet; dør Henry eller ikke?

– Mange promoplakater om nye serier og filmer er ganske like, men her lagde vi noe helt annet for å skape nysgjerrighet og et overraskelsesmoment, sier de.

Powered by Labrador CMS