Informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon, Aleksander Sekowski melder om en dårlig start på det nye året.

Vil bruke TikTok for å få flere til å si ja til organdonasjon

2021 var det dårliste organdonasjonsåret på ti år. Nå tar de grep for å få opp oppmerksomheten rundt problemstillingen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under Donasjonsuka i fjor fikk Stiftelsen Organdonasjon mye oppmerksomhet med sitt «Køstunt», som var et samarbeid med We Are Live. Flere hundre bagger og kofferter ble stilt opp utenfor Rikshospitalet i en kø, og representerte alle de som venter på et nytt organ.

– Vi var usikker på hvordan vi skulle representere køen. Først tenkte vi å ha mennesker der, men fant ut at det ville bli vanskelig å koordinere. I stedet valgte vi vente-bagger, som alle som venter på et organ må ha stående pakket og klar hjemme til enhver tid, sier informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon, Aleksander Sekowski til KOM24.

TikTok er kanal som krever mye

2021 var det året med lavest antall organdonasjoner på ti år.

– Det er rett og slett en dårlig start på det nye året.

Tall fra Oslo universitetssykehus viser at det ble gjennomført 95 organdonasjoner fra avdød giver ved norske sykehus i fjor.

– Vi ser nok en effekt av et helsevesen under stort press de siste årene, men det tyder også på at bevisstheten om organdonasjon har gått ned. Og den må vi virkelig ta tak i nå.

Stiftelsen Organdonasjon består av sju personer, hvorav fire jobber med kommunikasjon. I løpet av året er planen å prøve seg på TikTok.

– Vi ser at flere aktører som ikke tradisjonelt er på denne plattformen gir den et forsøk. Det er en mulighet vi snuser på, og kommer til å teste ut i løpet av 2022. Vi vet at det er en kanal som krever mye for å få det til, men ser også hvilke resultater og oppmerksomhet man kan klare å skape med den.

I fjor jobbet stiftelsen med WAL, i år jobber de med Hyper.

– Vi har ikke et fast byrå, men jobber med flere ulike, avhengig av prosjektet. Vi har hatt mange fine byråsamarbeid, og vi opplever at byråene strekker seg langt, og gir mye, når de jobber med denne saken.

Ekte historier gir best effekt

Første store markering for stiftelsen kommer på Valentinsdagen. I år er det frivillighetens år i regi av Frivillighet Norge. Og Stiftelsen Organdonasjon har fått utdelt 14. februar – Valentinsdagen.

Vi er godt fornøyd med å ha kapret selveste kjærlighetens dag. Vi hadde egentlig et bra konsept klart med våre egne frivillige, men må skyve dette over til neste år, grunnet pandemien. Akkurat nå er vi i en omstillingsfase, og ser etter nye muligheter for å markere dagen og budskapet vårt – bevisstgjøring av organdonasjon.

Stiftelsen rapporterer om en høy andel som i fjor sa nei til organdonasjon på sykehuset, både der avdøde selv var imot, eller nærmeste pårørende ikke ønsket donasjon.

– For oss handler det kun om bevisstgjøring. Og det gjør vi best med ekte historier fra mennesker – da ser vi en umiddelbar effekt.

Effekten måles i antall donorkort som blir lastet ned og trafikk inn til hjemmesiden.

– Vi vet at dette er en problemstilling som virker fjern for mange. Og vi ser at hvis ikke avdøde har tatt stilling til donorspørsmålet sammen med pårørende, sier de ofte nei. Vi skal ikke presse noen, men for oss er det viktig at vi klarer å gjøre folk bevisste, når dette spørsmålet på et tidspunkt vil dukke opp.

Powered by Labrador CMS