Try Råd, JCP-Prad og Los & co landet rammeavtalen for innholdsproduksjon med Utdanningsdirektoratet. Direktør i Utdanningsdirektoratet er Hege Nilssen.

16 kjempet om kontrakt med Utdanningsdirektoratet: Disse tre vant

Try Råd, JCP PRAD og Los & co landet avtalen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I mai la Utdanningsdirektoratet ut rammeavtale for innholdsproduksjon. Avtalen skal dekke direktoratet sitt behov i arbeidet med filmproduksjoner, tekst- og manusutvikling, designoppdrag, kampanjer, digitale arrangementer og konferanser, og andre kommunikasjonstjenester.

Vi fikk 16 tilbud på utlysningen om ny rammeavtale for innholdsproduksjon. De aller fleste av disse er både gode, relevante og spennende. Vi har nå landet på tre byråer som vi vil samarbeide videre med, forteller seinorrådgiver i Udir, Linda Sørfjord til KOM24.

Disse tre er Try Råd, JCP PRAD og Los & co.

Felles for disse byråene er at de kan vise til svært god bredde i kompetanse og har god forståelse for vår rolle. Vi gleder oss til å komme i gang med samarbeidet, fortsetter Sørfjord.

Byrå med kompetanse

I utlysningen beskriver Udir at i enkelte oppdrag vil det for eksempel kun være behov for enkel design, eller kun opptak av en konferanse, mens andre oppdrag vil kreve langt mer omfattende konsept- og innholdsutvikling.

Derfor ønsker de at byrået de inngår samarbeid med skal ha generell kompetanse om markedsføring og annonsering.

– Dette gjelder primært utvikling av annonsemateriell, men vi ønsker også at byrået har noe kompetanse om annonsering, i både tradisjonelle og digitale medier, skrive Udir.

– Det er viktig for oss at tilbyderne både kan gå inn og løse en konkret utfordring i et større oppdrag og drive større konseptutviklingsprosesser.

Millionkontrakt

Utdanningsdirektoratet vurderte alle tilbudene etter en poengskala fra 1-6, og beregnet disse i forhold til tildelingskriterienes vekting. Til slutt tildelte de oppdraget på grunnlag av en samlet vurdering av det økonomisk mest fordelaktige tilbud, uttrykt ved en samlet poengsum.

– I denne rammeavtalen ønsker vi to terskelverdier for avrop. For oppdrag opptil kroner 50 000, vil vi gå direkte til den tilbyderen vi mener er best egnet til å svare ut oppdraget vårt, forteller Sørfjord.

For oppdrag fra kroner 50 000 skal de gjennomføre en minikonkurranse med skriftlige tilbud, hvor alle tilbydere i rammeavtalen er invitert til å delta.

Minikonkurranser skal være basert på en eller flere av kriteriene som løsningsforslag, kompetanse og pris, hvor vektingen kan variere fra 1 – 100 prosent.

Kontrakten har en varighet på tre år og en potensiell verdi på 21 millioner kroner fordelt på de tre årene. Det er og en opsjon på å utvide avtalen med ett år.

– Vi anslår verdien på opsjonen til å være inntil sju millioner kroner.

Spennede utfordringer

En av tre byrå, JCP PRAD har lenge hatt lyst til å bryne seg på en kunde som Utdanningsdirektoratet.

Lars Eia Kirkholm, byråleder i JCP PRAD.

– Utdanning og formidling av kunnskap er en viktig samfunnspilar, som i likhet med mye annet er i ferd med å digitaliseres. Så vi ser vi for oss at det å jobbe med Utdanningsdirektoratet kan by på mange spennende utfordringer som vi er klare for å løse, forteller Lars Eia Kirkholm, byråleder i JCP PRAD.

Leder i Try Innhold, Lene Vintervoll forteller til KOM24 at de tidligere har jobbet med Utdanningsdirektoratet på en rekke prosjekter de siste årene, og er glad for å ha vunnet anbudet på nytt.

– Vi ser at stadig flere anskaffelser skjer på tvers av innholdsmarkedsføring, reklame, design og produksjon fordi det finnes så mange synergier i å jobber på tvers av kommunikasjonsfaget. Det er også slik vi har organisert oss i TRY, så dette passer oss fint, sier leder i TRY Innhold, Lene Vintervoll.

Powered by Labrador CMS