Anine Iversen og byråleder Hågen Pettersen i Atyp stakk av med seieren i årets Byråbattle.

Atyp stikker av med Byråbattle-seier: – Vi ønsker å være atypiske

For andre gang inviterte MFO til Byråbattle. Og for første gang var en jury på plass.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For andre gang ble MFO Byråbattle arrangert. Denne gangen fra hovedsalen på Klingenberg kino, stødig ledet an av konferansier Marius Thorkildsen.

Fire byråer har jobbet med samme fiktive brief, og fikk 20 minutter hver til å presentere sin pitch med sine strategier for nylansering.

På scenen sto:

  • Mindshare med Maiken Eilen Eltoft og Christian Bø
  • Red dentsu X med Janine Lauritzen Roth og Nora Stølan Ødegaard
  • Atyp med Hågen Pettersen og Anine Iversen
  • OMD med Lise M. Lande og Yngve Angelo

Årets brief er lanseringen av «MFO Circle» som er en helt ny måte å konsumere klær på i dagens bytteteknologi med et beskjedent mål om å revolusjonere klesbransjen.

Se fullstendig brief her.

– Vi ønsker å være atypiske

Og etter fire svært ulike pitcher, kunne Thorkildsen avsløre at Atyp ble årets vinner av MFO Byråbattle.

– Det er kjempegøy å vinne, og veldig uventet, sier byråleder i Atyp, Hågen Pettersen.

Sammen med kollega Anine Iversen, presenterte de Atyps løsning på briefen, som i år handlet om resirkulering.

– Vi ønsker å være atypiske og man er jo veldig spent på hvordan man blir mottatt. Men jeg tror og håper publikum og juryen så at vi hadde kommet opp med et realistisk forretningskonsept og et univers som folk kunne engasjere seg i, og få en verdiøkning ut av.

Atyps løsning på briefen fikk navnet «re», og Iversen sto for utallige gode ordspill gjennom hele pitchen.

– Det er veldig gøy å spille på ord, og vi presenterte et helhetlig konsept som er gøy og lett å spille videre på, sier hun.

Og legger til:

– Dette er noe vi burde re-alisere.

Overvekt til juryen

Nytt av året var juryen som i tillegg til publikumsstemmene, var med å avgjøre vinneren.

–Vi ønsker å gjøre det så rettferdig som mulig, forteller daglig leder i MFO, Anna Hvinden.

Mer enn 600 publikumsstemmer ble talt opp.

– Juryen står for 70 prosent av stemmene, og publikum 30. Vi regner med at mange fra byråene stemmer på sine egne, så derfor ønsker vi at juryen skal ha overvekt fordi de er upartiske.

Juryen er valgt ut på innspill fra MFO styret.

Årets jury:

  • Markedsdirektør i DNB, Aina Lemoen Lunde
  • Partner i Askeladden, Tim Nilo
  • CMO i Tise, Victoria Terese Hauk
  • Nordic Digital Marketing Manager i SATS, Magnus S. Wettergreen
  • Byråleder i Nr 17, Tanja Schøien

– Vi får en balansert juryering, og jeg tror vi kommer til å fortsette med det for å ha en nøytral part.

Speed date

Hvinden var godt fornøyd med gjennomføringen av MFOs andre Byråbattle gjennom tidene.

– Det var et knallfint arrangement og jeg er igjen imponert over alt arbeidet byråene har lagt igjen. Vi ble presentert fire gode og kreative pitcher og byråene viser virkelig et høyt nivå av kreativitet.

Hvinden forklarer at grunntanken men Byråbattle er å gi en arena for byråene og oss som kunder, en mulighet til å bli kjent med byråene.

– Det er interessant å høre hvordan de tenker, hvem er de, og hvordan formulerer de seg. Det er på en måte speed dating med byråene. Vi vet de bruker mye tid på briefene, og jeg må få lov å si at vi er ekstremt takknemlige for at de bruker tid på dette her.

Powered by Labrador CMS