Hilde Røed, bærekraftsdirektør i Equinor

Dette sier Equinors klima og miljødirektør om de nye grønnvaskings-reglene

– Det vil være barnesykdommer som vil gå seg til etter hvert.

Publisert Sist oppdatert

(STAVANGER):– Da jeg gikk gjennom ONS i dag ser det ikke ut til at man er redd for å kommunisere klima og bærekraft. Det er positivt, men det må fylles med innhold.

Det sier Hilde Røed, bærekraftsdirektør i Equinor.

Tirsdag kveld var hun med på en debatt i regi av KruseLarsen på ONS i Stavanger om Hva må man tenke på når man kommuniserer om grønn omstilling i oljenæringen.

– Vi må være ærlige

Spørsmålet som KruseLarsen stilte panelet, som og besto av Peter Schwarz, kommunikasjonsdirektør i Wintershall Dea, Benedicte Solaas, direktør for klima og miljø i Offshore Norge og Anne Therese Gullberg, leder for bærekraft i Kruse Larsen.

Anne Therese Gullberg, leder for bærekraft i Kruse Larsen.

Gullberg mener det blir mer og mer krevende for oljenæringen å kommunisere og at EUs nye taksonomi begynner å svinge for langt med mange svært krevende regler.

Det vil i framtiden bli slått ned på villedende miljøveiledning, irrelevante påstander, grønne brune produkter, selektive påstander, vage påstander, visuell grønnvasking og manglende dokumentasjon av sanne påstander.

Er det i det hele tatt mulig å for oljenæringen å kommunisere grønn omstilling, eller hindrer nye regler for bærekraftskommunikasjon bransjen å kommunisere hva de faktisk gjør innen bærekraft?

Scharwz, som er kommunikasjonsdirektør i Wintershall Dea sier at det handler om å være ærlig i måten man kommuniserer på.

– Som bransje må vi være helt ærlige på at det er utslipp på å produsere olje og gass, sier han.

Han peker på at hele bransjen og alle de som jobber med kommunikasjon framover må være beviste på hvordan man formulere seg.

Blant annet har Wintershall Dea selv sluttet å snakke om grønn omstilling.

– Vi snakker om energiomstilling. Det er så lett å bruke disse begrepene uten å kunne dokumentere det, mener han.

Handlingslammet

Røed i Equinor sier at de og er veldig beviste på hvordan de formulerer seg.

– Vi må ha fokus på om vi kommuniserer produksjon eller om vi snakker om hele livssyklusen, det er sånt man må venne seg til, sier hun.

Røed sier at kommunikasjon er viktig internt for man kan drive endring, men da må man sette seg mål og få de ansatte med.

Peter Schwarz, kommunikasjonsdirektør i Wintershall Dea

– Vi kommer ingen vei uten kommunikasjon og er avhengige av myndigheter som driver dette framover. Det å bli handlingslammet og å slutte å kommunisere driver ikke verden framover, mener hun.

Røed sier at balanse er nøkkelordet og man må og snakke om det man gjør på olje og gass.

– Jeg håper man ikke kommer dit at om man har to prosent fornybar, da kan man ikke kommunisere mer enn to prosent fornybar, sier hun og legger til at man må kunne kommunisere hvor man skal også.

Hun er sikker på at det er bra å få på plass retningslinjer.

Work in progress

– Det vil være barnesykdommer som vil gå seg til etter hvert. Det vanskeligste blir den sort-hvitt-tenkningen. Vi trenger at de store utslippsbedriftene tilpasser seg, men det vil ta tid før de passer inn i EUs taksonomi. Men man må sjekke at de er på vei, sier hun.

Der får hun støtte av Schwarz som sier at standardisering er bra.

Gullberg fra KruseLarsen sier at kommunikasjon er et verktøy som skal drive omstillingen framover og kaller EUs nye taksonomi for work in progress for alle parter, også myndighetene.

– Jeg tror vi skal snakke mer med myndigheter om hva som er hensiktsmessig og bidrar til å nå det målet.

Powered by Labrador CMS