Med Googles nye annonseprodukter skal det bli enklere å få KI-genererte bilder.
Med Googles nye annonseprodukter skal det bli enklere å få KI-genererte bilder.

Nå skal de bygge Google Gemini inn i annonser

Google med ny lansering, torsdag. 

Publisert Sist oppdatert

På en pressekonferanse tidligere denne uken, der KOM24 var til stede, kunngjorde Google en serie oppdateringer til sine Performance Max-kampanjer. 

Disse oppdateringene inkluderer integrasjon av Gemini-modeller, en utvikling som har som mål å forbedre effektiviteten av annonser ved å benytte seg av avansert generativ KI-teknologi.

Performance Max, som representerer en ny type kampanje fra Google, er utformet for å tillate annonsører å nå hele sitt annonsepotensial gjennom en enkel, målrettet kampanjeinnstilling. 

Blant nyhetene Google kom med er inkluderingen av Gemini-modeller i Performance Max, som markerer et betydelig skritt fremover i Googles innsats for å utnytte KI. 

Gemini, som er den mest avanserte AI-modellen utviklet av Google til dags dato, ble lansert like før jul.

Google planlegger også å oppgradere sine bildegenereringsmodeller til Imagen 2 i løpet av de neste ukene. 

Denne oppgraderingen vil muliggjøre generering av livsstilsbilder som viser mennesker i ulike aktiviteter, samt legge til bakgrunner som inneholder anonymiserte personer. 

For annonsører betyr dette muligheten til å skape nye bilder basert på eksisterende, vellykkede bilder, men man kan ikke lage bilder av kjendiser eller lage noen bilder som bryter med Googles retningslinjer.

Bildene vil få SynthID, Googles vannmerkingsmetode for KI-genererte bilder. 

Dette, sammen med verktøyet Ad Strength som måler kvaliteten og den potensielle effektiviteten av reklameinnhold, indikerer en fremtid der generativ AI kan gjøre det betydelig enklere å forbedre en annonsørs asset miks.

Google fremhever at annonsører som benytter seg av generativ KI i utforming av Performance Max-kampanjer har 63 prosent større sannsynlighet for å oppnå en kampanje med høy annonsestyrke. 

Videre vil både mengden og variasjonen av innhold spille en viktigere rolle i hvordan en kampanjes annonsestyrke vurderes fremover.

Google anbefaler tre tiltak for å forbedre kampanjeinnhold: 

Det første er å legge til mer innhold basert på anbefalinger fra annonsørens egen nettside og bildebank. 

Det andre er å bruke kreativt innhold fra andre nettsteder. 

Googles samarbeid med Canva vil bli utvidet framover og du kan begynne å lage innhold i Canva og med en ny app, som er på vei, skal man kunne publisere dette direkte i sin Performance Max-kampanje.

Det tredje tiltaket er å fokusere på videoinnhold, som kan øke antall konverteringer med tolv prosent.

Som en nyhet vil Google fra neste måned tilby muligheten til å dele forhåndsvisninger av annonser fra Performance Max via en lenke, som kan vurderes av alle, selv uten innlogging i Google Ads. 

Powered by Labrador CMS