Kommunikasjonssjef Sissel Myklebust Mæland i Sjømannskirken viser fram ny grafisk profil.
Kommunikasjonssjef Sissel Myklebust Mæland i Sjømannskirken viser fram ny grafisk profil.

Sjømannskirken med ny logo og visuell identitet – har forenklet navnebruken

Dropper navnet Norsk kirke i utlandet: – Det er Sjømannskirken vi er kjent som, og det navnet vi vil bygge videre på. Det gir en enklere kommunikasjon, sier kommunikasjonssjef Sissel Myklebust Mæland.

Publisert

– Vi fornyer uttrykket og tilpasser oss dagens kommunikasjonsbehov, samtidig som vi viderefører viktige elementer fra tidligere logoer, sier kommunikasjonssjef Sissel Myklebust Mæland i en pressemelding.

Den nye logoen blir den sjette i rekken i organisasjonens nær 160 år lange historie. Alle logoene har hatt med fugl som symboliserer tilknytningen til sjøen og sjøfolkene, og hver nylansering har medført en forenkling og modernisering.

Slik var Sjømannskirkens logo tidligere - nå er «Norsk kirke i utlandet» fjernet.
Slik var Sjømannskirkens logo tidligere - nå er «Norsk kirke i utlandet» fjernet.

– Vi tar med oss ideen om fuglen som symbol for Sjømannskirken, og legger til et moment av fellesskap ved at de er tre fugler. Samtidig åpner den nye logoen for nye assosiasjoner som bølger, bøker, flagg med mer. Fargene rødt og blått på hvit bakgrunn signaliserer det norske.

Forenklet

Fram til nå har logoen inneholdt navnet Norsk kirke i utlandet. Nå blir logoen og navnebruken forenklet til kun Sjømannskirken.

– Det er Sjømannskirken vi er kjent som, og det navnet vi vil bygge videre på. Det gir en enklere kommunikasjon, og bidrar til å synliggjøre oss som selvstendig, frivillig organisasjon.

Sjømannskirken er for alle nordmenn i utlandet og satser mye på å synliggjøre arbeidet overfor yngre målgrupper.

– Å bedre kommunisere med de yngre har vært et mål i utviklingen av den nye logoen.

Den visuelle identiteten er utviklet i samarbeid med Anti i Bergen.

Faset ut

For å spare penger og miljø, er det siste året brukt til å fase ut den gamle logoen ved å stoppe innkjøp av nye produkter med logo på. Det som eventuelt må kastes, skal gå til gjenvinning.

Med 28 sjømannskirker, ambulerende sjømannsprester, egne sjømannsprester for studenter og sjømannsprester offshore, driver Sjømannskirken et relativt omfattende kommunikasjonsarbeid.

– Med den nye logoen har vi også utviklet et tilhørende visuelt formsett, som skal gjøre det lettere for dem som møter oss å kjenne oss igjen uansett hvilken del av arbeidet vårt de møter.

Logoen ble innført i alle digitale flater på stiftelsesdagen, 31. august, og vil deretter oppdateres fortløpende på øvrige flater som papirbasert kommunikasjon, klær og skilt.

Powered by Labrador CMS