Tise Norge.

Tise oppfordrer til realistiske bilder for å minske kroppspress

– Oftest er det et rimelig snevert utvalg i bruk av størrelser de store kleskjedene bruker i sin markedsføring av klesplagg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tise er et nordisk selskap og en gjenbruksapp, som etablerte seg i 2016 av de norske gründer-kompisene Erik Frøyland Rime og Axel Franck Næss. Tise har i dag tilstedeværelse i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og ønsker å inspirere flere til å ta turen innom brukt-universet.

Noen hint om du også har lurt på uttalen av Tise.

Siden start har selskapet vokst jevnt og gjennom pandemien fikk appen et realt løft med flere brukere, eller «Tisere» som de kalles.

– Gjennom de siste årene har enda flere fått øynene opp for at alt kan kjøpes brukt, forteller markedssjef i Tise Norge, Sigrun Stenseth til KOM24.

Og de nye brukerne som strømmet til under lockdown, har valgt å forbli Tisere.

– Valget om å velge bærekraft og å handle brukt er en stor årsak til det, samtidig som jeg også tror det henger sammen med at vi stadig vokser og har evnen til å utvikle oss i takt med teknologi og brukernes forventninger til oss som selskap.

Legger opp til enkel handel

Tise samarbeider nå med Posten Norge og Helthjem som fraktpartnere.

– Vi forsøker å gjøre salg og kjøp av brukte klær så sømløst som mulig. En enkel reise er en viktig del av hele utgangspunktet til Tise der prosessen i tillegg til å være enkel, skal være inspirerende.

– Folk legger virkelig inn en innsats for å presentere produktene visuelt appellerende. Dette er en sterk bidragsfaktor til at opplevelsen ved å handle brukt, gir mersmak, sier Sigrun Stenseth.

Det er sjeldent Tise har store kampanjer, det viktigste for dem er dag-til-dag-kommunikasjon, og selskapets markedsstrategi har ikke endret seg nevneverdig fra starten av, fortsatt regnes Community markedsføring som det viktigste.

– Vi må være til stede der brukerne er og snakke om det de er opptatt av. Vi bruker veldig lite tradisjonelle kommunikasjonskanaler, men støtter oss heller på våre egne flater og det vi samler inn av data om hva brukerne er opptatt av.

Det gjør de ved å gå inn i egne produkter til enhver tid for å lese av hva som blir søkt etter av kundene for å forstå ønsker og trender bedre.

– Deretter bruker vi dette i kommunikasjonen vår for å holde oss relevante. Dette er blant annet et viktig grep for å fortsette veksten.

Mindre kroppspress med egne bilder

Stenseth mener også at måten produktene fremstilles i appen nærmest har blitt en Tise-trend.

– Folk legger virkelig inn en innsats for å presentere produktene visuelt appellerende. Dette er en sterk bidragsfaktor til at opplevelsen ved å handle brukt, gir mersmak.

Derfor oppfordrer selskapet folk til å ta sine egne bilder, for at de skal være så realistiske som mulig.

– Og det løfter vi fram i vår markedsføring. Dette handler også om kroppspress som mange opplever, og som oftest er det et rimelig snevert utvalg i bruk av størrelser de store kleskjedene bruker i sin markedsføring av klesplagg. Vi ønsker å oppfordre til gjenbruk av klær, et stort mangfold i størrelser og ulike klesstiler. Det skal være rom for alle.

Tise-fakta:

  • Tise har i dag mer 2,3 millioner brukere totalt, cirka 1 million av disse er norske.
  • I Norge bruker over 100 000 nordmenn 21 minutter i appen hver eneste dag.
  • Det siste året har andelen daglige Tise-brukere økt med ca 50 prosent.
  • Omtrent 80 prosent av Tiserne er kvinner.
  • Den største delen av den norske brukermassen er under 30 år.

Kilde: Tise Norge

Imponerende og inspirerende

Stenseth beskriver Tise-plattformen som en klassisk markedsplass, blandet med ulike funksjoner fra sosiale medier. Deres væremåte i appen og i sosiale medier kanaler tror hun bidrar til at følgerskaren øker.

– Vi prøver å være direkte uten å vise pekefinger. Vi ønsker å vise at gjenbruk er imponerende og inspirerende, samtidig som vi bruker en god dose humor. Vi er ikke redd for å utforske nye formater eller plattformer og jobber hele tiden med å utvikle oss.

Daglig er det opp mot 150 000 Tisere innom appen, og fram til i fjor var den viktigste kanalen utenom appen, Instagram.

– Men i fjor opprettet vi en TikTok-konto, og vi ser at det er en populær plattform som tiltrekker seg yngre brukere. Vi har både yngre og eldre brukere, men kjernegruppen vår er fortsatt de under tretti år.

Influenser og TV-profil Jenny Skavlan har vært med siden start, og er en av profilene i Tise.

– Hun er en fantastisk ressurs og en forgangs person innen bærekraft, for oss og bransjen generelt. Hun har definitivt bidratt til å sette høyt fokus på dette i mange år.

Powered by Labrador CMS