Vibeke Hauge

MENINGER:

Glemmer vi produktet?

Glemmer vi at produktet er en av våre viktigste kommunikasjonskanaler i en urolig tid med reduserte markedsbudsjetter?

Publisert

Årlig produseres det over 1000 milliarder pakninger i Europa.

Dette gjør pakningsdesign til kundenes største egne flate, og representerer en viktig kanal både for å bygge merkevare og skape salg.

Mediebyrået Wavemaker har tilgang til Momentum, verdens største database av kjøpsreiser. Momentum kartlegger over 1,5 millioner kjøpsreiser i 40 ulike kategorier i over 90 land, og 1000 respondenter blir spurt om hva som påvirker deres kjøpsadferd både før og under kjøpsbeslutningen i hver enkelt studie.

Flere studier fra FMCG-sektoren kartlegger i hvilken grad pakningsdesign påvirker folk, og disse viser at pakningsdesign er den tredje sterkeste påvirkningsfaktoren, kun slått av tilbud og plakater i butikk.

Pakningsdesign påvirker med andre ord mer enn for eksempel TV-reklame, anbefalinger fra venner, sponsorater, annonser og utendørs, og dette gjelder både i vurderingsfasen og i den aktive fasen der selve kjøpsbeslutningen tas.

WARC (World Advertising Research Center) har også en av verdens beste og mest omfattende databaser over effekt-caser.

WARC har dokumentasjon på at pakningsdesign er svært effektivt for å få folk til å kjøpe produkter, og 4 av 10 forbrukere oppgir at de har kjøpt et produkt basert på pakningsdesign, seks av ti har prøvd et nytt produkt basert på pakningsdesign og fem av ti har kjøpt et produkt de ikke hadde tenkt å kjøpe basert på pakningsdesign.

Pakningsdesign med god bruk av distinkte designelementer sikrer med andre ord både at produktet blir oppdaget og kjent igjen i butikk, pakningsdesign bygger merkevare og pakningsdesign har også en viktig rolle når det kommer til kommunikasjon av viktige USPer, og bidrar til å styrke den emosjonelle koblingen mellom produkt og forbruker.

Pakning er også en effektiv flate for mer taktiske kampanjer.

Coca Colas ‘Share a coke’ er tidenes mest effektive kampanje på pakning, og ble kjørt i over 80 land, og Ariels ‘Share the Load’ hvor ‘hans’ og ‘hennes’ på pakningen bidro til å fordele klesvasken jevnere og over 100 prosent salgsvekst.

Vil du bygge merkevare og skape salg? Husk at produktet er en konstant kanal i urolige tider. Pakningsdesign påvirker folk når de vurderer ulike produkter, er avgjørende for kjøpsbeslutning og også en effektiv kanal for å aktivere større kampanjer.

Når produktet i tillegg er upåvirket av algoritmer og ad blocking er pakningsdesign en trygg investering i urolige tider.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.


Powered by Labrador CMS