– Det er mer vanlig for meg å jobbe 8-23 enn 8-16. Jeg pleier å si til journalister at jeg legger meg rundt 0000 og er våken 0700. Ring når som helt innenfor de tidspunktene.

#Minjobb

– Informasjonsavdelinger trenger færre byråkrater, og flere folk som skjønner og respekterer hvordan journalister jobber

Arvid Steen forteller om livet som pressetalsmann for en boligutvikler.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det pressetalsmann i Bonava Norge, Arvid Steen, som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg er pressetalsmann i Bonava Norge. Jobber med å få Bonava ut i media, og er ofte selskapets talsmann utad. Er også ansvarlig for intern kommunikasjon og medietrening av ledere.

– Hva liker du best med jobben din?

–At hver uke ikke er lik den forrige og at jeg får anledning til å gjøre min arbeidsgiver mer synlig i media. Samtidig liker jeg å bidra til å skape god intern kommunikasjon som blir lest, sett og hørt.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Lange møter. Spesielt det siste halvannet året på Teams. Jeg vil møte folk. Ikke skjermversjonen av dem.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

Jeg har bakgrunn som journalist og pressefotograf, og liker dermed historiefortelling.

Å jobbe med kommunikasjon i en bedrift er litt annerledes og mer spisset enn å jobbe i et mediehus. Samtidig er det ofte mer allsidig og du har større frihet enn i mange bransjer. Men det en livsstil som ikke passer alle. Du må være genuint interessert i det du gjør på.

Det er mer vanlig for meg å jobbe 8-23 enn 8-16. Jeg pleier å si til journalister at jeg legger meg rundt 0000 og er våken 0700. Ring når som helt innenfor de tidspunktene. Jeg er stort sett alltid tilgjengelig. Ellers ringer journalistene til konkurrenten.

I tillegg er det ofte et adrenalinjag med å få ut nyheter om bedriften, som trigger meg.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Alle som kommer med innspill som gjør meg flinkere i jobben. Ofte er det kjekt å bli motivert av mennesker som ikke jobber i kommunikasjonsbransjen, men er flinke kommunikatører. For eks prester, selgere, ungdom og generelt utadvendte folk som byr på seg selv.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

Informasjonsansvarlig Malene Vilnes i Frisk Forlag er utrolig flink til å få oppmerksomhet rundt forfattere som har et viktig budskap – men ikke er kjent.

– Hva er god kommunikasjon?

– Budskap som er tilpasset lytteren. Som blir hørt, lest og lagt merke til. Og ofte påvirker slik at det blir en endring om det er målet. Og for all del; ikke vær redd for å bruke humor og deg selv for å få oppmerksomhet. I tillegg har jeg en god del selvironi, humor og lang erfaring som hjelper med å få oppmerksomhet.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– I norske informasjonsavdelinger er det dessverre en økende andel av prosjektledere og planleggere uten journalistisk bakgrunn.

Informasjonsavdelinger trenger færre byråkrater, og flere folk som skjønner og respekterer hvordan journalister jobber, slik at samarbeidet blir bedre og mer effektivt for begge parter.

Da blir også kommunikasjonen bedre og mer tilgjengelig. Det er positivt for både kommunikasjonsfolk, journalister og publikum.

Powered by Labrador CMS