Astrid Valen-Utvik tar et oppgjør med dem som kritiserer VIXEN Awards.
Astrid Valen-Utvik tar et oppgjør med dem som kritiserer VIXEN Awards.

MENINGER:

Er det ikke litt utdatert å latterliggjøre influensere, folkens?

«Kan vi være enige om at influensere er kommet for å bli, og at det faktisk er en BRA ting, i det store og hele?», skriver Astrid Valen-Utvik.

Publisert Sist oppdatert

VIXEN.no Awards 2022 gikk av stabelen fredag 27. januar, og mange influensere fikk fortjent heder og ære. Dette var 12. gang VIXEN.no ble avholdt, og enormt mye har skjedd i denne bransjen på de årene som har gått siden dette var en pris som «kun ble delt ut til rosabloggere».

Jeg har sittet som juryleder for VIXEN de siste fem årene, og noe jeg synes er veldig merkelig, er at selv om bransjen helt klart har utviklet seg noe voldsomt på disse 12 årene, så er influensere likevel en gruppe mennesker og en bransje veldig mange liker å latterliggjøre.

32 000 nominasjoner

Noen flinke påvirkere går til og med ut og sier at de ikke vil identifisere seg med det å være influenser, og jeg vet at flere av de som jobber med å være influenser, gruer seg til spørsmålet om hva de jobber med kommer i ulike sosiale settinger.

Hvorfor er det sånn?

Til årets VIXEN Awards fikk juryen rekordmange 32 000 nominasjoner – fordelt på de 17 ulike prisene som skulle deles ut.

Til hver av priskategoriene var det ca. 100–250 unike nominerte influensere som skulle vurderes av juryen, og til en sånn jobb, trengs en god jury.

Juryen settes hvert år sammen av mennesker som har kjennskap til ulike deler av bransjen, som innehar egen perspektiver på hva som kjennetegner en god influenser, og som har sine egne erfaringer og sin faglige kompetanse som bringes inn til jurymøtene, i tillegg til de gitte kriteriene vi bruker for å gjøre våre vurderinger.

I årets jury satt 12 dyktige fagfolk, i tillegg til meg selv; Olga C Stausberg, Customer Success Mng. inzpire.me, Dag Robert Jerijervi, redaksjonssjef i Kampanje, Janne Monsen Tveit, musikkprodusent i NRK P3, Yrja Oftedahl, programleder og kommentator i E24, Anine Andrea Namrok, digitalrådg influencer marketing TRY, Isabelle Kristine Ringnes, entreprenør og foredragsholder, Håvard Kvernaas Bakken, fagsjef i ANFO / leder i FIM, Helle Tjaberg, redaksjonssjef i Maison Interiør Henriette Skådinn, rådgiver i Mindshare, Michael Ray VC Angeles, kreatør Also Known As, Morten Hegseth Riiber, programleder / podkaster m.m., Tinashe Williamson, forfatter, skuespiller og modell.

– Jeg står støtt

Når disse kloke hodene har grublet, vurdert og studert de nominerte etter beste evne per kategori, så har vi altså kommet fram til semifinalister, finalister og vinnere – og jeg må rett og slett si jeg er utrolig stolt av resultatet av våre mange jurymøter og endeløse diskusjoner i slack.

Jeg står støtt og godt i de flinke folkene som nå fikk velfortjent heder og ære på årets VIXEN Awards 2022!

For – uten å kimse av viktigheten av det «rosabloggerne» i sin tid fokuserte på av innhold og måten de jobbet på, så må jeg si det er helt vanvittig mange BRA folk i influenserbransjen i Norge!

Jeg skal ikke nevne alle vinnerne her, men jeg vil trekke fram noen som står for og jobber for viktige ting som klima & bærekraft, psykisk helse og andre samfunnsmessig viktige temaer;

Wasim Zahid – årets Helse-profil

Hanne-Lene Dahlgren – årets Bærekraft-profil

Fæbrik – årets Business

Kaveh Rashidi – årets Sterke Mening

Frida Marie Grande – årets Gullpenn

Emilie Nereng – Hedersprisen

Influensere i kategorier som mange oppfatter mer overfladiske eller som «kun underholdning», som f.eks. Mote, Underholdning, Livsstil og Interiør, fokuserer også mye på viktige temaer i samfunnet vårt, som kvinnehelse, gjenbruk, psykisk helse m.m.

Nå har jeg kun trukket fram og vist eksempler av vinnere i de ulike kategoriene, men jeg lover; det er utrolig mange flinke, bra folk blant finalister, semifinalist og jaggu også blant de som ikke nådde helt opp som semifinalister også! Det er generelt mange bra folk i denne bransjen!

Så – hvorfor skal denne gjengen latterliggjøres?

Kommet for å bli

Mange av disse profilene har større mulighet til å påvirke mange til reell endring innen temaer som burde engasjere oss alle. De som trekkes fram i en type kåring som VIXEN, mener jeg er gode forbilder som vi burde være stolte av å kunne si at vi, og vår barn og unge, har å se opp til og bli inspirert av.

Om det også i denne bransjen er noen som reklamerer for ting de ikke burde reklamere for, som tar snarveier, kjøper følgere og arrangerer dårlige konkurranser hvor de ikke trekker vinnere? Absolutt! På samme måte som det ikke er bare bra, redelige folk i advokatbransjen, håndverkerbransjen eller sosiale medie rådgiver-bransjen heller

Så – kan vi være enige om at influensere er kommet for å bli, og at det faktisk er en BRA ting, i det store og hele?

Hva tenker du?

TAKK for oppdraget som juryleder, Pia B. Tryland – og TAKK for innsatsen til alle dere 12 som jeg hadde gleden av å jobbe sammen med i år!

Jeg synes absolutt vi skal være stolte av resultatet

Dette innlegget ble først publisert på Astrid Valen Utviks Facebook-side og er gjengitt med tilatelse.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS