Til alle ledere der ute, jeg håper dere gir rom til at medarbeidere kan stille opp på slike forespørsler i arbeidstiden. Og til de som får, og tar den muligheten: dere er tøffe.
Til alle ledere der ute, jeg håper dere gir rom til at medarbeidere kan stille opp på slike forespørsler i arbeidstiden. Og til de som får, og tar den muligheten: dere er tøffe.

MENINGER:

Mennesker vil se mennesker, ikke bedriftslogoer

«I det siste har jeg begynt å inkludere meg selv mer i innholdet jeg produserer på jobb. Hvorfor? Fordi det er effektivt», skriver Bella Engh.

Publisert

En av de største utfordringene når man jobber med å skape innhold, spesielt organisk, er å finne mennesker som er komfortable med å være foran kameraet. 

Mange synes det er skummelt å bli eksponert, noen ønsker ikke en så tydelig tilknytning til sin arbeidsplass, og andre har rett og slett ikke tid.

Gir motivasjon

I en travel hverdag har alle oppgaver de skal løse og mål de skal nå. Det er forståelig at man ikke har mulighet til å stille til innholdsproduksjon mens man prøver å korte ned listen med gjøremål. 

Jeg har også full forståelse for at folk kan kvie seg for å stille opp på kamera.

Jeg kjenner på det selv, føler det knyter seg i magen når jeg skal legge ut en video hvor jeg selv er i fokus. Når det i tillegg er jeg som redigerer, så må jeg se på min egen prestasjon igjen og igjen. Det gjør meg naturlig nok ganske kritisk og selvbevisst. 

Men det gir også motivasjon, og gjør det ekstra gøy når det funker.

Jeg vet også at mennesker vil se mennesker, ikke bedriftslogoer. 

Vi ønsker innhold som er ekte, og som viser personer vi kan relatere til, eller la oss inspirere av. 

Jeg tror det er en av grunnene til at TikTok har hatt en så stor og rask vekst. Det ga oss mulighet til å få et ekte innblikk i livet til ulike mennesker. Vi fikk nytt, upolert materiale som har vært savnet på kanaler som Facebook og Instagram. 

Dette er noe Snapchat Norge virkelig har forstått verdien av, og det er ikke uten grunn at flere og flere norske influensere deler sin ufiltrerte hverdag på plattformen. 

Det er ingen tvil om at autentisk innhold har kommet for å bli. 

Med fremveksten av kunstig intelligens, og kontinuerlige lanseringer av verktøy som kan skrive tekster, og levere tilhørende bilder, så vil nok de fleste verdsette ekte innhold i enda større grad enn de gjør i dag. 

Det betyr at hvis vi som innholdsprodusenter ønsker engasjement rundt det vi lager, så må vi lage innhold på publikums premisser. 

Ut av komfortsonen

Og hvis vi ikke finner andre som kan stille, så må vi kanskje tørre å bruke oss selv.

Selvfølgelig er det skummelt. En ting er å få dårlige resultater på noe du publiserer, men når det i tillegg er ansiktet ditt som er i front, så kan det føles veldig personlig.

Men selv om det er skummelt, så har jeg erfart at det også finnes mange positive sider ved å bruke meg selv. 

Jeg kommer meg ut av komfortsonen. Jeg får synliggjort jobben jeg gjør, som jeg jo er veldig stolt over. Det finnes mange, flinke mennesker som gjør en god jobb, men er for dårlige å vise fram arbeidet sitt. 

Ser man på det slik, så er det et kjempeprivilegium. Ikke minst, så gjør det at jeg kan lage mer innhold, raskere. Og når du jobber med innhold, så må du ofte være rask på ballen. 

For det som trender i dag, kan være utdatert allerede i morgen.

Så jeg heier på at flere skal tørre å ta den plassen foran kamera, uavhengig av hva deres «vanlige» arbeidsoppgaver er. 

– Jeg kan leve med det

At flere arbeidsplasser, i likhet med min, tør å gi plass til de som er villige til å prøve. For vi trenger både ledere og medarbeidere på laget for å få godt, engasjerende innhold. 

Så til alle ledere der ute, jeg håper dere gir rom til at medarbeidere kan stille opp på slike forespørsler i arbeidstiden. Og til de som får, og tar den muligheten: dere er tøffe. 

Det er helt sikkert noen som synes det er skikkelig kleint at jeg «kliner» ansiktet mitt utover arbeidsplassen sine kanaler. Men det kan jeg leve med. Jeg har i hvert fall turt å prøve.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS