Selv mener jeg en årsak er at bærekraft som begrep misbrukes , fordi annonsører ikke evner eller
gidder å forstå hva det betyr.
Selv mener jeg en årsak er at bærekraft som begrep misbrukes , fordi annonsører ikke evner eller gidder å forstå hva det betyr.

MENINGER:

Morsom kommunikasjon – men skal man le eller gråte?

«Det er riktig nok et par uker siden Helge Skivenes skrev at bærekraftskommunikasjon er kjedelig. Jeg så den litt sent. Heldigvis – eller kanskje dessverre – er bærekraft alltid dagsaktuelt», skriver Jørgen Bakke Fredriksen.

Publisert

Dette er egentlig ikke en kritikk av Helges tekst. Kanskje en videreføring, et påbygg? Jeg er jo helt enig i at det er mye kjedelig kommunikasjon om bærekraft der ute. 

Jeg er derimot ikke enig i at vi er «ferdig med grønnvasking». Ikke i det hele tatt. 

Selv mener jeg en årsak er at bærekraft som begrep misbrukes, fordi annonsører ikke evner eller gidder å forstå hva det betyr. De bruker det i stedet som et grønt stempel som på en eller annen måte skal gi dem et konkurransefortrinn.

Viktigere enn at bærekraftskommunikasjon er morsom, er derfor at den bunner i noe ekte – at den kommuniserer faktisk bærekraft. 

Har man ikke noe å si, bør man heller ikke si det. 

Dette ansvaret ligger selvsagt hos annonsørene selv, men jeg vil også utfordre Helges bransje. Det er viktig at kommunikasjons- og reklamebyråene er en stein i skoen på kundene sine. Ikke kjøp det de sier uten å stille spørsmål. 

Lær dem hva bærekraft faktisk går ut på, og ikke la dem gå ut av møterommet med enda en grønnvaskende kampanje.

En drøy uke etter Helges kronikk, slapp Apple årets største bærekraftskommunikasjons-snakkis. Den er ganske morsom. Men hvis vi et øyeblikk ser bort fra Apples utømmelige ressurser – hvem andre kan caste mega-talentfulle og Oscar-vinnende Octavia Spencer i rollen som Moder Jord – hva er det egentlig vi ser og hører her?

De snakker mye om bærekraft, i alle fall. Og det er sikkert sant, det de sier. De vet at de blir avslørt hvis de lyver. 

Apple har nok både plantet skoger og redusert vannforbruket. (At de har redusert det med TOHUNDREOGTRETTIÅTTE MILLIARDER LITER får være en annen diskusjon – jeg tør ikke tenke på hvor mye de brukte i utgangspunktet, men jeg vet at det ikke kan ha vært bærekraftig.)

Men det vi egentlig ser på, er jo en reklamefilm. Det er lanseringen av den nye Apple Watch. Med andre ord: Enda en dings vi ikke trenger. Og det er jo her det butter, ikke sant. For hver ny dings vi kjøper, så kaster vi en gammel. Det er ikke bærekraftig. 

Reell bærekraft – sosial, økonomisk, miljømessig – betinger tvert imot lavere produksjon og forbruk. Vi kommer ikke utenom det.

Bærekraft er skikkelig viktig, skriver Helge. Det er en underdrivelse. Men hvordan kommunisere den? Mitt råd: Vær mer enn gjerne morsom, men vær først og fremst sannferdig.

Som om Moder Jord trenger en ny klokke for å vite at tiden er i ferd med å renne ut. Jøye meg. Det er ikke morsomt. Bare trist. 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS