– Ved å lytte til podkasten kunne jeg danne meg et overblikk før jeg i det hele tatt hadde startet.
– Ved å lytte til podkasten kunne jeg danne meg et overblikk før jeg i det hele tatt hadde startet.

Jon Marius Roald lyttet seg inn i Try Råd

Ble kjent med jobben gjennom intern-podkast og avslører hvordan du kan utnytte at mange podkaster blir bak betalingsmur.

Publisert

Navnet på podkasten «Ny i Try» forklarer seg selv. Fordi det er, som navnet tilsier, en podkast for de som er ny(e) i Try.

– Jeg slår et slag for podkast som internkommunikasjon, sier Jon Marius Roald.

Han er i dag podkastansvarlig i Try Råd og snakker om lyden av godt innhold på Bauer Medias «Bli hørt! Podkast i mediemiksen», onsdag.

– Podkast som et verktøy i internkommunikasjon er svært effektivt. Særlig i tider der det er et stort informasjonsbehov ved for eksempel omstruktureringer eller nedskjæringer. Skal man bygge kultur, samhold og eierskap der man i stor grad involverer de ansatte, fungerer det også veldig bra.

Fem gode grunner til podkast:

  • Relasjon: Folk ønsker seg den nære relasjonen, og podkast er en perfekt arena for å by på seg selv og vise frem det menneskelige. Den beste relasjonen skapes når man tør å slippe taket og være ekte og ærlig.
  • Tilgjengelighet: Podkast har selektive lyttere og 95 prosent lytter fra mobilen. Lytting krever aktiv handling, noe som betyr at lytteren allerede er interessert i tematikken.
  • Oppmerksomhet: Skap langvarig oppmerksomhet og øk sannsynligheten for at lytteren husker budskapet. 6 av 10 lyttere følger favorittene sine og 92 prosent sier at de hører hele episoden når de lytter til podkast.
  • Levetid: Nesten 50 prosent av alle nedlastede episoder er eldre enn en måned, så her er det store muligehtertil å lage innhold som lever lenge etter publisering. Også må man kunne finne den i søk.
  • Effekten: En podkast kan styrke merkevare, drive salg og bygge community. 44 prosent sier de har handlet basert på en podkastreklame, lyttere har 20 prosent større sannsynlighet for å oppsøke den aktuelle merkevaren på sosiale medier, og podkast er 4,4 ganger så effektiv som displayannonser på brand recall.

Stort potensial

Selv ble han kjent med Try Råd før han hadde begynt jobbe i byrået.

– Ved å lytte til podkasten kunne jeg danne meg et overblikk før jeg i det hele tatt hadde startet.

Og det er ikke bare i internkommunikasjon podkast er nyttig.

– Det handler om å skape en direktelinje til publikum, enten gjennom egne produksjoner, gjennom merkevarebygging, kundekommunikasjon eller som et verktøy i opplæring.

Og det er ingen tegn til podkastbølgen minsker i styrke her til lands.

Tall fra «Media Reactions 2021» og «Den store Podrapporten 2021», viser at 20 prosent av landets befolkning lytter til an podkast daglig. Og andelen ikke-lyttere som sier at de kommer til å bli podkastlyttere, utgjør 45 prosent av befolkningen. Tall fra Kantar viser også at 45 prosent av markedsførere vil øke podbudsjettet i 2022.

– Det viser at det er potensial og interesse i et uutnyttet marked og at det er rom for at flere skal satse på podkast i tiden fremover.

Betalingsmur gir nye muligheter

Det store spørsmålet som melder seg er hva som vil skje med podkastreklame når mange av de store navnene blir å finne bak betalingsmur.

– Det er fortsatt mange som ikke skal bak mur og flere store aktører vil fortsette å være reklamefinansierte. Og da åpner det seg et stort felt for godt gratisinnhold når mange forsvinner bak mur. For det er faktisk ikke alle som er villig til å betale.

Og skal du utnytte dette gratis-feltet er det viktig å lage innhold som er godt, interessant og nyttig, slik at du får folk til å lytte til akkurat din podkast.

– Det er fem grunner til at podkast er en unik kanal og har helt særegne kvaliteter som kommunikasjonsflate. Det handler om relasjon, tilgjengelighet, oppmerksomhet, levetid og effekt.

Og skal du lykkes med podkast, har podkastsjefen en sjekkliste:

  • Ikke favn for bredt, vit hva vil du oppnå med podkasten.
  • What’s in it for me? Hva får lytteren ut av podkasten, er det god info, kan man lære noe og blir man underholdt.
  • Det må være ekte og personlig, lytteren ønsker varme relasjoner
  • God lydkvalitet er viktigere enn man tror, og hele 7 av 10 sier det er viktig i valg av podkast.
  • Søkbar og lett å finne.

Powered by Labrador CMS