«Og DER snudde Thon Hotels! KUDOS til dere for å snu dere raskt rundt etter mye negativ respons rundt beslutningen om å ikke heise Pride flaggene, skriver Trigger-sjefen.

MENINGER:

Flagget til topps for håndteringen

«Rent kommunikasjonsfaglig var dette veldig godt og smart løst når de først innså at de hadde gjort en feil», skriver Bente Kvam Kristoffersen.

Publisert

Dette er saken: Tirsdag skrev VG at Thon Hotels hadde gått ut med et forbud mot bruk av Pride-flagg på hotellene sine. Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen reagerte på LinkedIn, og skrev to poster om forbudet og om at hotellkjeden snudde. Disse to tekstene er her satt sammen og gjengitt med tillatelse.

De ansatte på Thon Hotels får ikke heise regnbueflagget på jobb i år. Konserndirektør Morten Thorvaldsen sier at hotellkjeden bidrar til mer inkludering ved å ikke heise det. 

Thon Hotels har ikke heist regnbueflagg på flaggstengene fordi de ønsker å være nøytrale. Inkludering og mangfold skal favne alle, sier han.

Undrer meg veldig over denne uttalelsen fra konserndirektøren i Thon Hotels. Det er fint at dere ønsker å være nøytrale og at dere sier at inkludering og mangfold skal favne alle, men dette er å dra det for langt (eller kort alt ettersom). 

Hva tenker samarbeidspartnere?

Hva tenker deres egne ansatte, samarbeidspartnere og gjester om signalet dere sender ved å ikke markere støtte til Pride? 

Jeg vet knapt om noen bransjer som er mer i kontakt med samfunnet enn hotell - og restaurant bransjen. Gjester, ansatte og samarbeidspartnere inkluderer personer med flerkulturell bakgrunn, ulike nasjonaliteter, religiøs tilknytning og mennesker som bryter med normer for kjønn og seksualitet.

Kudos til Petter Stordalen og Strawberry som gjør det stikk motsatte av Thon Hotels, det samme med Scandic Hotels, for å nevne noen.

Så – jeg ville kanskje revurdert beslutningen om flaggene om jeg var deg, Morten. Og har dere planer om andre tiltak der dere viser deres støtte til Pride saken som jeg ikke har fått med meg, gleder jeg meg til å høre om det.

Mange venter for lenge

Og DER snudde Thon Hotels

KUDOS til dere Morten Thorvaldsen for å snu dere raskt rundt etter mye negativ respons rundt beslutningen om å ikke heise Pride flaggene. 

Flagget til topps for håndteringen av kommunikasjonen og for at dere valgte å snu. 

Rent kommunikasjonsfaglig var dette veldig godt og smart løst når de først innså at de hadde gjort en feil. Man ser ofte at selskaper venter for lenge før de endrer en beslutning, og da kan det å stå i en slik debatt ødelegge omdømmet betydelig. 

Ikke minst har dette mye å si for selskapets egne ansatte. De er kjedens ansikt utad i møte med gjestene, og dermed en nøkkelfaktor i selskapets merkevareidentitet som igjen er en avgjørende konkurransefaktor.

Jeg er helt sikker på at de ansatte i hotellkjeden, gjester, samarbeidspartnere og andre heier ekstra mye på dere i dag.

Det gjør jeg også!

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS