Underdirektør Marit Evensen i Forbrukertilsynet.
Underdirektør Marit Evensen i Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet har mottatt svært mange Black Friday-klager

At ulovlig salgsmarkedsføring vil ha et fokus i 2024 er helt sikkert. 

Publisert Sist oppdatert

Forbrukertilsynet har de siste årene påpekt en rekke brudd på markedsføringsloven under Black Friday. 

I fjor ble tre aktører i sminke- og kosmetikkbransjen ilagt gebyrer på totalt åtte millioner kroner for brudd på markedsføringsloven.

Ulovlig salgsmarkedsføring

Forbrukertilsynet har også fulgt godt med på hvordan de næringdrivende har håndtert salgsperioden vi nå er i ferd med å avslutte, og har også mottatt svært mange klager og tips i den forbindelse. 

– Disse erfaringene vil vi ta med oss inn i oppfølgingen av de næringsdrivende i 2024, sier Marit Evensen, underdirektør i Forbrukertilsynet til KOM24. 

Hvordan de næringsdrivende blir fulgt opp, kan tilsynet ikke si noe om på nåværende tidspunkt.

– Men at ulovlig salgsmarkedsføring vil ha et fokus i 2024 er helt sikkert, understreker Evensen. 

Må overholde nye regler

Det kom nye regler for markedsføring av prisnedsettelser 1. oktober. 

Årsaken til at reglene ble endret, skyldes EUs moderniseringsdirektiv som ble innført i Norge. 

– Dette har medført at vi har oppdatert vår veileder på nett, og jobber fortsatt med å avklare enkelte problemstillinger, sier Evensen.

Forbrukertilsynet har i den forbindelse mottatt mange henvendelser fra næringsdrivende som ønsker veiledning rundt det nye regelverket, som de fortløpende svarer ut.

Powered by Labrador CMS