– Det er ingen tvil om at det er mye arbeid som ligger bak å stable en ny merkevare, bygget på ny teknologi på beina. Her har det blitt noen sene kvelder på mange, men nå er vi der vi skal være, sier Linda Ørestrand.

Etter fire år i Ice går Linda til NiceMobil

Men Linda Ørestrand måtte søke jobben på lik linje som alle andre: – Ingen snarveier.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De siste fire årene har Linda Ørestrand jobbet som Digital Project Manger i Ice. Tidligere denne måneden ble hun markedssjef i NiceMobil.

Jeg har hatt en utrolig spennende reise i Ice, og har hatt en sentral rolle med å bygge digital kundevekst. Her vil jeg spesielt trekke fram arbeidet med å lede Ice sitt CRO-team, som har jobbet målrettet mot å optimalisere for digitalt salg. Jeg tror dette arbeidet kan ha vært en bidragsyter til at jeg fikk tillit til å starte i stillingen som Markedssjef i NiceMobil.

– Jeg ble imidlertid nødt til å søke på lik linje med alle andre, så ingen snarveier, forteller hun til KOM24.

Fokus på kundereisen

NiceMobil ble lansert midten av november i fjor, og Ørestrand begynte 1. februar.

– Da gikk jeg formelt inn i stillingen, men jeg har fulgt arbeidet som allerede er lagt ned fra sidelinjen. Fra et merkevareperspektiv har det blitt gjort et solid stykke arbeid med strategien, og merkevareprofil gjennom nøkkelroller i Ice og de dyktige folkene i Bleed. Her var jeg heldig og kom til dekket bord.

Storebror Ice er godt kjent og etablert, men den nye markedssjefen har klare prioriteringer for hvordan NiceMobil skal lykkes.

– Folk er alltid viktigst. Så det å få på plass riktig kompetanse har vært en prioritet. Utover dette har vi brukt mye tid på å sikre at vi faktisk leverer en enkel kundereise, og her ligger det naturligvis mange tekniske komponenter bak. Nå som fundamentet er på plass, sitter vi nå med foten på gasspedalen, vi er klar!

Mer tid til brukertesting

NiceMobil skal ut å ta markedsandeler i lavprissegmentet. Og Ørestrand er forberedt på at det vil være mye jobb den første tiden.

Det er ingen tvil om at det er mye arbeid som ligger bak å stable en ny merkevare, bygget på ny teknologi på beina. Her har det blitt noen sene kvelder på mange, men nå er vi der vi skal være. Ellers blir det spennende å se hvordan markedet tar imot den innovative kundereisen med å laste ned en app for å kjøpe. Her vet jeg at vi må legge ned enda mer tid til brukertesting og CRO. Men her er teamet på hjemmebane, og jeg har stor tro på at vi kommer til å lykkes med dette.

Nice skal utfordre i lavprissegmentet, der målet er å være best på pris.

– Og her tror jeg vi vil være vanskelige å slå ettersom den heldigitale strategien sammen med eget nett bidrar til lave kostnader. Vi kommer til å sikre synlighet mot våre målgrupper i digitale flater og vil ta læring av dette, og justere kursen underveis. Vår hovedprioritet er å være best på pris.

Får i pose og sekk

Mye tid har gått med til å bygge en digital plattform, og den skal bidra til at NiceMobil skiller seg ut i et tøft marked.

– I praksis betyr dette av vi kan skifte budskap i løpet av minutter. Våre eksperter jobber som en «day trader» på børsen. Her testes og optimaliseres det til fingerspissene. Dette sammen med en gjennomarbeidet brand asset, har vi et knallsterkt fundament med dynamiske brikker som vil gi oss en lekenhet jeg tror vil bli lagt merke til.

Etter kun fire uker i den nye jobben er Ørestrand overbevist at hun har landet drømmejobben.

Vi er inne i en fantastisk flow. Ellers vil jeg legge til at jeg er utrolig privilegert som får jobbe med så mange flinke folk. Jeg tror ikke det finnes et større drømme-scenario for et kommunikasjonshode enn nettopp det å få lov til å bli med å skape og bygge opp et nytt mobilselskap. Her får en både i pose og sekk. Det er gründermentalitet, samtidig som man har et stabilt moderskipet i ryggen.

Ice har et eget inhouse reklamebyrå, som er NiceMobils viktigste støttespillerer. I tillegg jobber de tett med Bleed og Racecar som eksterne samarbeidspartnere.

Powered by Labrador CMS