Oskar Seljeskog er ikke til stede på høstmøtet til Kommunikasjonsforeningen - han synes ikke det er relevant for ham.
Oskar Seljeskog er ikke til stede på høstmøtet til Kommunikasjonsforeningen - han synes ikke det er relevant for ham.

MENINGER:

Har Kommunikasjons­foreningen helt glemt internett?

«I programmet for Høstseminaret 2023, finner jeg lite av interesse for web-kommunikatører. Har Kommunikasjonsforeningen glemt oss?», skriver Oskar Seljeskog.

Publisert Sist oppdatert

Høstseminarets hovedtema for året er «Pressehåndtering i krevende saker og kunstig intelligens som kommunikasjonsverktøy». 

Pressehåndtering er evig aktuelt, og det at vi alle bør lære mer om Kunstig Intelligens (KI) er også innlysende. De fleste er nok enige om at KI blir viktig i fremtiden, og noen bruker det litt allerede, men fremtiden er mer enn KI. 

Fremtiden er først og fremst digital, og for en som jobber med kommunikasjon i og rundt digitale tjenester, så føles årets Høstseminar noe mangelfullt.

Mer kommunikasjonstid på brukerne enn på pressen

Men driver landets kommunikasjonsavdelinger med digitale tjenester da? Svaret er kort sagt JA. 

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har kartlagt hva kommunikatører i staten driver med i sin rapport «Mye mer enn ord». 

Her er et uttrekk fra sammendraget: «Kommunikasjonsansatte bruker mest tid på nettredaksjon, brukerkommunikasjon og mediehåndtering.»

Rapporten viser at tiden brukt til kombinasjonen av nettredaksjon og brukerkommunikasjon overgår tiden brukt på presse med god margin. 

Ja, ikke nok med det – den er tydelig på at denne trenden bare vil fortsette: «I fremtiden sier virksomhetene at de vil bruke mer tid på digital kommunikasjon.»

Digital utvikling krever kommunikasjonsfaglig utvikling 

«Nettredaksjon» defineres som å arbeide med publisering, nyhetsbrev, webdesign, påmeldingssystemer, tekniske løsninger og lisenser. 

Tidsbruken for dette området i staten er 18 prosent. Hvis vi legger på deler av internkommunikasjon (intranettpublisering og intranettutvikling) OG brukerkommunikasjon (medieproduksjon og sosiale medier) så jobber minst én av fire kommunikasjonsansatte på nett i en eller annen form. 

Det blir flere brukerorienterte digitale løsninger, større nettredaksjoner, mer sammensmelting med produkter og tjenester. Og sannsynligvis flere kommunikatører som må jobbe digitalt i tverrfaglige digitale team. 

Dette gir mengder av kommunikasjonsfolk som brenner for digitale løsninger, og som både må og vil utvikle seg og løsningene videre. 

Da burde det også være mat for et utviklende seminar i regi av kommunikasjonsforeningen – som Høstseminaret?

Men det er det altså ikke – i hvert fall ikke i 2023. 

Det oppleves rett og slett ikke som om Kommunikasjonsforeningen har fanget opp det samme som DFØ. Hva er grunnen? 

Det kan i hvert fall ikke være mangel på gode digitale foredragsholdere. 

Det er dyktige kommunikasjonsfolk som jobber på web overalt! Både i staten, i kommunene, i det private og hos konsulentselskapene. 

Dette er store deler av medlemsmassen i Kommunikasjonsforeningen. 

Det bør heller ikke være vanskelig å finne noen som har skrevet bøker om innhold eller digital produktutvikling fra siste året, eller som har holdt relevante innlegg på konferanser som Yggdrasil og Y-konferansen.

Forslag til neste år

Ved å bruke mer tid på nett og digitale løsninger, kan Kommunikasjonsforeningen bidra til å bygge broer mellom til tider separate fagområder innenfor kommunikasjonsavdelingene. Samtidig er det mulig å treffe enda flere potensielle medlemmer. 

KI er viktig og veldig aktuelt, men for å møte dagens utfordringer må du først og fremst tenke mer digitalt. Det er på tide med mer kommunikasjon om digital kommunikasjon.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS