Treningsprofil Yngvar Andersen mottok en eske med chips fra Maarud. Det la han ut bilde av på Instagram, noe som førte til en stor diskusjon hvorvidt innlegget burde blitt merket som reklame eller ikke.

Treningsprofil fikk en eske med Maarud potetgull på døren: – Kunne ikke reklamert for chips

Treningsprofilen mottok flere poser med chips fra Maarud, og la ut et bilde av det i sosiale medier. Det satt i gang en stor diskusjon om merking av reklame.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I Facebook-gruppen «Stort og smått om sosiale medier i Norge» dukket det nylig opp en diskusjon vedrørende et innlegg på Instagram delt av en av Norges mest kjente treningsprofiler, Yngvar Andersen.

Han har nemlig mottatt en eske med chips av snacksprodusenten Maarud - og diskusjonen gjelder hvorvidt dette burde merkes som reklame eller ikke, da det ikke lå noen avtale i grunn om et samarbeid mellom produsenten og influenseren.

Iniativtakeren på Facebook spurte «Når Maarud sender influencer Yngvar Andersen «gratis potetgull» og får ein slik post tilbake, er ikkje dette da per definisjon reklame, og bør merkast tilsvarande?».

Kommentarene renner inn, og meningene er mange. Noen mener ja, andre mener nei og en del er usikre på hva som gjelder i akkurat dette tilfellet.

– Hovedregel

Bakgrunnen for at Andersen fikk tilsendt chips er at han i et intervju med VGs Vektklubb avslørte at hans «guilty pleasure» er at han «elsker chips». Det plukket Maarud opp, og bestemte seg spontant for å sende en stor eske med diverse potetgull hjem til Andersen.

Forbrukertilsynet sier at de kan ikke saksbehandle dette konkrete tilfellet gjennom media, men seksjonssjef Nina Elise Dietzel, kommer med noen generelle betraktninger i en e-post til KOM24:

«Tilfeller hvor næringsdrivende gir en påvirker varer eller tjenester gratis, eller mot en rabatt som ikke er åpen for andre kunder, vil som hovedregel regnes som markedsføring. I slike tilfeller vil det som oftest være en forventning hos den næringsdrivende om omtale eller eksponering av sine varer eller tjenester, selv om det ikke foreligger en uttrykkelig avtale om dette», skriver hun og fortsetter:

«Etter Forbrukertilsynets vurdering vil derfor eksponering av tjenester eller varer som en påvirker har fått sponset av en næringsdrivende som hovedregel måtte merkes tydelig som reklame».

Sekssjonssjef Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet har vurdert innlegget til influenser Yngvar Andersen.

– Kunne ikke reklamert for chips

Til KOM24 forteller Andersen at han ikke har lest alt som er blitt diskutert, men at han har fått med seg at Maarud-innlegget er blitt en «snakkis».

– Jeg er tilhenger av at man må se ting i kontekst. Jeg ser jo at jeg selvsagt kan bli kalt en influenser, men i den tiden jeg var vært aktiv, har jeg aldri reklamert for noe, bortsett fra noen få innlegg for egne ting som jeg har merket, sier han og forteller at han tidligere har valgt å si nei til reklame, fordi han synes sånt er «vrient».

Han legger til at han er en forbruker, men at han ikke har spesielt lyst til å tjene på å reklamere for ting i sosiale medier.

– Gitt at jeg aldri har reklamert for noe, og at jeg beskriver hvordan forløpet utspiller seg, og som jeg har skjønt, når man er transparent, er det ingen grunn til å skulle merke dette som reklame. Dette var ren humor, som jeg mener kommer frem i innlegget, sier han.

Han legger til også at han prinsipielt er helt enig med Forbrukertilsynet om at reklame skal merkes.

– Skjult reklame er ikke greit. Men her uttaler de seg på et generelt grunnlag og dette er et spesielt tilfelle, både med tanke på at jeg forteller hva som har skjedd, er åpen om det og jeg har heller ikke mottatt et øre for dette eller blitt spurt om å legge noe ut.

Han presiserer også at han ikke har lagt ut et bilde på Instagram siden november, og at Maarud nok ikke forventet at han kom til å legge ut et bilde på sosiale medier.

– Det er også viktig å si at er jeg som har valgt å legge dette ut. Jeg tror ikke Maarud forventet at jeg skulle gjøre det, og i akkurat dette tilfelle tror jeg det var en overraskelse for de. Når jeg tidligere har takket nei til å reklamere for vann, kunne jeg ikke reklamert for chips.

– Mer generelt så mener jeg at det er farlig å ikke behandle ulike eksempler med spesifisitet. Det gjelder ikke bare merking av innlegg i sosiale medier, men en må kunne klare å se til høyre og til venstre og spesielt når det ikke handler om liv og død.

– Kun ment som en hilsen

KOM24 har vært i kontakt med Cathrine Moksnes i Maarud, som kan bekrefte at chipsposene ble sendt til Andersen uten at det var laget en avtale på forhånd, og det ble heller ikke stilt noen krav om at det skulle omtales av han.

Cathrine Moksnes jobber som Head of Human Resource, Corporate Affairs & ESG i Maarud.

– Dette var impuls fra vår side. Jeg digger Yngvar, så jeg leste intervjuet med han hvor han sier at hans guilty pleasure er potetgull. Jeg tenkte da det var gøy å sende han noen poser. Hvis du ser på feeden hans er det bare helse og sunnhet som fremmes, så jeg hadde ingen forventninger om at han skulle gjøre noe med det. Det var rett og slett en morsom hilsen, forteller Moksnes.

Det blir også i kommentarfeltet rettet kritikk mot Maarud. Blant annet er det er en som mener at det er «beklagelig at Maarud oppfordrar til slik skjult reklame, og at de ikkje informerer Yngvar Andersen om at han burde merke dette innlegget som reklame».

– Jeg er glad for at det er tydelige regler, men samtidig finnes det gråsoner hvor det ikke er så klart hva man skal gjøre. Dersom det man gir bort har en stor verdi eller det er tydelig at man ønsker publisitet, skal det jo merkes som reklame. I dette tilfellet forstår jeg Yngvar godt, da posene med chips har liten verdi, og det ble sendt uten noen forhåpninger fra Maaruds side. Dette var kun ment som en hilsen til han alene.

Powered by Labrador CMS