Inzpire.me-gründerne skal jobbe sammen med Schibsted om å ta Influencer markedsføring til nye høyder. Fra venstre: Mats Lyngstad (Inzpire.me), Christoffer Døvle (Country manager Norge Inzpire.me) Cecilie Eriksrud (påtroppende styreleder) Marie Mostad (Inzpire.me)

Schibsted kjøper Inzpire.me

– Komplementerer oss på markedsføring mot unge voksne.

Publisert Sist oppdatert

Mediekonsernet øker sin investering i teknologiselskapet fra 25 til 90 prosent. 

– Vi ser et betydelig vekstpotensial innen influencer-markedsføring, sier Per Håkon Fasting, konserndirektør for annonse i Schibsted, i en pressemelding.

Schibsted har gjennom sin eksisterende eierandel fått observere den imponerende veksten og produktutviklingen selskapet har stått bak de siste årene. Siden den første investeringen i 2019 har Schibsted bygget opp et solid samarbeid med gründerne, og det har utviklet seg gjensidig tillit og tro både på konseptet og gründerne. I denne forbindelse ser Schibsted det som et passende tidspunkt å øke sin eierandel, noe som vil tillate en ytterligere styrking av samarbeidet.

– Dette oppkjøpet komplementerer Schibsted sin posisjon innen markedsføring mot unge voksne og trekker på den sterke veksten innen influencer-markedsføring. Inzpire.me gir oss en solid plattform for å utvikle en skalerbar og vellykket virksomhet i denne kategorien, sier Per Håkon Fasting, konserndirektør for annonse i Schibsted.

Schibsted er allerede en aktør innenfor verdikjeden for influencer-markedsføring i Norge, med Max Social AS og den mangeårige investeringen i Inzpire.me. Selskapet har som mål å bygge en lønnsom virksomhet innen influencer-markedsføring i Norge og Sverige, med potensiell ekspansjon til Danmark og Finland i fremtiden.

– Vi ser et betydelig vekstpotensial i denne kategorien, og med kombinasjonen av Schibsteds erfaring innen annonser og markedsføring og Inzpire.me sin kompetanse innen infrastruktur, er vi godt rustet til å ta del i den videre utviklingen, sier Fasting.

Norsk gründereventyr

Inzpire.me er et norsk teknologiselskap som ble grunnlagt i 2016 av Marie Mostad og Mats Lyngstad. Selskapet kobler merkevarer med influencere ved hjelp av innovativ teknologi, og tilbyr innsikt og ekspertise for å skape resultater innen influencer-markedsføring.

Marie Mostad og Mats Lyngstad fortsetter som henholdsvis CEO og CPO i selskapet, samtidig som de beholder en eierandel på 10 %. 

– Vi har bygget selskapet i sju år og er stolte av det vi har fått til så langt. Det at vi nå får en langsiktig eier, gjør at vi får arbeidsro til å ta Inzpire.me til neste nivå, sier Mostad.

– Vår prioritet fremover vil være å levere et produkt av høy kvalitet til våre kunder, samt utvikle plattformen videre og på sikt utvide til nye markeder, legger Lyngstad til.

Schibsted vil beholde Inzpire.me som en selvstendig enhet, og selskapet vil inngå i porteføljen under Schibsted Marketing Services, ledet av Per Håkon Fasting. Cecilie Eriksrud går inn som styreleder i selskapet

Powered by Labrador CMS