Utendørsreklameavtalen inneholder rettighetene til å formidle reklame tilknyttet kollektivtrafikken i Oslo og deler av Viken.

JCDecaux tar over milliard­kontrakt fra Clear Channel

Sporveien Media AS bryter med Clear Channel etter elleve år.

Publisert Sist oppdatert

I desember 2022 lyste Sporveien Media AS ut en milliardkontrakt for utendørsreklame. De siste elleve årene har denne kontrakten vært hos Clear Channel.

I en pressemelding mandag er det klart at JCDecaux går seirende ut av tilbudskonkurransen og får ansvaret for reklameformidling, drift og vedlikehold, samt videreutvikling av kontraktens medietilbud i hovedstadsområdet. 

– Vi er stolte over å ha fått tillit fra Sporveien Media til å operere og ikke minst videreutvikle denne kontrakten, som er den største innen vår bransje. Vårt tilbud inneholder en rekke utviklingsforslag som vi er utålmodige etter å få realisert – til glede for både annonsørene og de reisende, sier administrerende direktør i JCDecaux Norge AS, Øyvind Markussen.

Avtale fram til 2030

Sporveien Media AS er Sporveiens datterselskap, og forvalter alle reklameflater om bord på trikker, busser, T-bane, båter, stasjoner og bygninger, i kollektivtrafikken.

Daglig leder i Sporveien Media AS, Inge Aasen.

– Videre er det gledelig at Sporveiens og JCDecaux engasjement for bærekraft også kan gjennomsyre denne avtalen der vi vil utvikle et eget klimaregnskap for avtalen og kontinuerlig arbeide for å redusere klimakonsekvensene, legger Markussen til.

Landets største utendørsreklameavtalen inneholder rettighetene til å formidle reklame tilknyttet kollektivtrafikken i Oslo og deler av Viken. Avtalen omfatter reklame på alle driftsarter, og løper i seks år fra 2024, med mulighet til forlengelse med ytterligere to år.

Beste helhetsløsning

Daglig leder i Sporveien Media AS, Inge Aasen, sier det har vært gjennomført en grundig tilbudsprosess.

– Vi er godt fornøyd med å kunne inngå avtale med JCDecaux Norway AS, som vant konkurransen. Valgt leverandør hadde samlet sett den beste helhetsløsningen, det vil si det beste forholdet mellom økonomi og kvalitet. 

Annonseavtalen bidrar med viktige inntekter til forbedring av kollektivtransporten i Oslo-området, opplyser Aasen.

JCDecaux tar over kontrakten 1. januar 2024.

Powered by Labrador CMS