MENINGER:
For all del: Send de unge håpefulle vår vei!
«En bransje uten de ivrige, lærevillige og dedikerte “juniorene”? Det er både en trist, men også en skummel vei å gå», skriver Tonje Hallén Askim i Elg, med hele byrået i ryggen.
Tidligere i uka publiserte KOM24 et intervju med Eirik Øiestad, daglig leder i Släger.
Han snakker om godt utbytte for eget byrå i 2022, og mener alle byråer burde klart å drive lønnsomt. Samtidig deler han strategien byrået hans har lagt for å rigge seg for framtiden.
Denne oppskriften overrasket oss i Elg, og vi har lagt merke til at vi ikke er alene om å reagere på dette sitatet:
– Det er ikke juniorer vi ser etter når vi skal ansette. De er ikke lønnsomme før det er gått ett år. Da er de oppe på 0 og skal utvikle seg derfra og bli god. Det tar tid, sier han til KOM24.
Jeg skulle gjerne visst hvordan dette regnestykket går opp.
I Elg har vi satset på juniorer siden byrået ble startet for fem år siden. Gjennomsnittsalderen hos oss er nå rett over 30. Fire av de siste seks ansatte er under 26 år.
Dette har vært en suksessoppskrift, og det har vært lønnsomt fra dag én.
Hvorfor fungerer det ikke?
Jeg har prøvd å komme på noen grunner til at det ikke er smart å ansette unge og nyutdannede.
Jo da, de har mye å lære av oss som har lengre fartstid i bransjen. Heldigvis. Men vi har da enormt mye å lære av dem!
Hvem er det for eksempel som kaster seg over nye verktøy først? Som tester, prøver, feiler, lærer? Og som gjør at vi alle får mer effektive arbeidsprosesser?
Nettopp …
I Elg er ikke det å være ung og nyutdannet ansett som en svakhet. Snarere tvert imot. De yngste elgene tar med seg nye og spennende perspektiver til byrået, og er viktige ressurser for både oss og kundene våre.
De yngste hos oss er effektive. Uredde. De tør å gjøre ting de ikke kan. Og de er fleksible, de kan mange forskjellige ting. De mener ikke at de er bedre enn andre. De ønsker det beste for kundene og for kollegene sine, og de er villig til å gjøre en ekstra innsats når det trengs.
Likevel er det altså ikke alle som har gjort seg denne erfaringen. Hos noen fungerer det tydeligvis ikke like bra. Hvorfor? Her er tre mulige forklaringer:
1. Mangel på tillit.
Om du går inn med en holdning om at jobben ikke kommer til å bli bra nok, om du overprøver og gjør jobben selv på nytt, da dreper du all kreativitet og entusiasme. Resultatet er at ingen lærer noe.
2. Mangel på trygghet.
Om du skaper et miljø med spisse albuer, rangstigesystem, spydige kommentarer og nedlatenhet. Resultatene vil garantert utebli.
3. Mangel på nysgjerrighet.
Om du måler suksess etter slik ting har vært gjort før, om du er skeptisk til nye ideer og tanker, om du velger å si nei til noe fordi du ikke forstår det selv. Da skapes ikke utvikling. Magi vil garantert ikke oppstå.
Heia fremtiden
Ingen kan spå fremtiden, men én ting er sikkert: De unge har en plass i den. Så jeg kan herved røpe at strategien i Elg er å fortsette å satse på unge. Fortsette å gi dem oppgaver som utfordrer, skape et trygt miljø hvor alle kan bidra med sin kompetanse – og ikke minst rom for å prøve og feile.
Tilbake får vi en kultur med ambisiøse, engasjerte og energiske ansatte som tilfører like mye til byrået som de med flere års erfaring.
I Elg har vi erfart at når ulike tankesett og ulik grad av livserfaring møtes, når vi lærer av og utfordrer hverandre – da blir de beste løsningene og ideene skapt. Verdifullt, spør du meg.
Så vi heier på fremtiden, og vi heier på en bransje som slipper nye hoder til, slik at de unge og nyutdannede får den erfaringen de trenger.
Det tror vi er avgjørende for at bransjen selv skal klare å utvikle seg og holde tritt med resten av verden. Og dermed stå bedre rustet for hva fremtiden måtte bringe.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.