Byråleder i Elg, Siri Platou og daglig leder i Atyp, Hågen Pettersen.
Byråleder i Elg, Siri Platou og daglig leder i Atyp, Hågen Pettersen.

– Følg med, og vis vilje: Elg og Atyp kommer med sine tips for å finne sommerjobb

Byråleder avslører at de ofte «stalker» spennende folk på LinkedIn: – Det kan være lurt å følge de byråene eller folkene man er interessert i å jobbe med.

Publisert

De fleste byråene KOM24 har kontaktet skal ikke ha sommervikarer i år. Mange har heller ikke vane for det, da de stenger ned store deler, eller hele juli måned. Men det finnes unntak og flere gode tips til hvordan du kan fylle på med verdifull erfaring.

SoMe-byrået Elg med Siri Platou i spissen stenger i hele juli, men trenger sommervikarer gjennom ferien.

Sosiale medier sover aldri. I Elg drifter vi mange sosiale medier for kunder, og ofte er det mye innhold som skal ut på denne tiden. Vi forhåndspubliserer alt innhold – både organisk og betalt, men vi trenger at noen sjekker at alt går i henhold til planen. Og ikke minst er det viktig å gjøre community management fortløpende, så her trenger vi alltid noen som er på hver dag, forteller hun til KOM24.

Dette gjelder for ukene 26 til 31. Byrået har benyttet seg av vikarer tidligere, og som regel holder det med en eller to personer som deler oppgavene seg imellom.

– Og så er vi andre bare en telefonsamtale unna, dersom noen lurer på noe.

Følg med i flere kanaler

Typiske oppgaver er å sjekke at alt innhold kommer på i de ulike sosiale kanalene, gjennomføre konkurranser, trekke og kontakte vinnere av konkurranser, gjøre community management (svare på alle spørsmål som kommer i kommentarfelt og innboks), samt gjøre aktivt organisk engasjement i andres kommentarfelt.

– Ofte begynner selve jobben når et innlegg postes, da gjelder det å følge opp alle kommentarer fortløpende og skape god stemming i kommentarfeltet, forklarer Platou.

Elg har for vane å dele nyheter på byråets Instagram-konto, @elg.oslo.

Det kan være lurt å følge med der. Ellers så bruker vi nettverk og stalker spennende folk på LinkedIn, så det kan være lurt å følge de byråene eller folkene man er interessert i å jobbe med, tipser hun.

Byrålederen setter også pris på søknader.

Det er alltid fint å få søknader – enten generelle åpne søknader, eller konkrete søknader til en sommerjobb. Et tips er å finne sitt talent og hva du tror du kan bidra med på arbeidsplassen. Elg er et SoMe-byrå, så i vårt tilfelle er det fint å synliggjøre hvilke sosiale kanaler du er god på.

Annonserer ikke sommervikariat

I Atyp er det i varierende grad de har sommervikarer.

Det er veldig vanlig at annonsørenes aktivitetsnivå reduseres fra og med starten av juli og fram til midten av august. Men noen unntak er det alltid. Om vi tidlig nok ser at det blir behov, så hender det at vi har vikarer, sier daglig leder i Atyp, Hågen Pettersen til KOM24.

I så fall vil det være et behov innenfor enten design, ferdiggjøring, idé, analyse eller medieformidling.

Og det er mest naturlig for Atyp-sjefen å tilby sommervikariat til de som har forespurt praksisplass i byrået. I tillegg gjelder det å ha litt flaks.

– Vi annonserer med andre ord ikke vårt behov for sommervikar. Studenter som selv er proaktive og har en liten dose flaks med timingen, er de som kommer inn døren vår for en prat. Vi har flere gode eksempler på at de har fått fast ansettelse og blitt svært dyktige og godt likte medarbeidere.

Noe Alexander Mostue gjorde. Han begynte i Atyp i 2015 som Media- og kommunikasjonsplanner, mens hans studerte på Westerdals Oslo ACT.

– Deretter fikk han full stilling når studiet var over i 2016 og ble partner i desember 2018.

Pettersen har to viktige tips han gjerne deler:

– Vis vilje og evne til å bruke tid på talentet ditt og vær nysgjerrig på å lære nye ting. Og sist men ikke minst, sett deg mål som du forsøker å realisere.

Powered by Labrador CMS