Når kreativitet blir viktigere enn budsjett, blir det samtidig lettere for små bedrifter å bli synlig for et stort antall mennesker.

Slik blir du synlig med Facebook og Instagrams nye algoritmer

Vil du fortsatt nå frem til kundene, må du legge om strategien.

Publisert

Mark Zuckerberg sier at Instagram og Facebook vil vise deg stadig mer innhold fra folk du ikke kjenner.

Metas «discovery engine», hvor kunstig intelligens finner poster den tror vil underholde deg, vil stå for mer enn dobbelt så mye av innholdet i appene i 2023, sammenlignet med i dag.

Mer innhold fra fremmede betyr mindre innhold fra venner, grupper og sider. (Ja, du har en egen Følger-fane, men all erfaring viser at få brukere klikker på den.)

Det kan få store følger for bedrifter som kommuniserer med kunder gjennom sosiale medier. Vil du fortsatt nå frem til kundene, må du legge om strategien.

Det er imidlertid en positiv side ved endringen. Når kreativitet blir viktigere enn budsjett, blir det samtidig lettere for små bedrifter å bli synlig for et stort antall mennesker.

Som bedrift er det to strategier som peker seg ut som de mest aktuelle:

Go with the AI flow

Det mest naturlige er å tilpasse seg til de nye trendene, og begynne å lage innhold som er mer underholdende og nyttig for brukerne.

Det vil både øke mulighetene for å bli plukket opp av Metas kunstige intelligens, og det vil øke sjansen for at de som ser innholdet dit vil dele det videre.

Å underholde betyr ikke nødvendigvis at du må fjase og danse, slik vi så mye av da TikTok var nytt.

Rørleggeren Severin Poppe Midteide har blitt en hit på TikTok ved å dele rørleggertips og glimt fra hverdagen sin på plattformen. Han gjør ikke noe spesielt for å underholde, men har tilpasset tonen og redigeringen av videoene til formatet på TikTok.

Det å skape verdi for mottakeren har alltid vært viktig i sosiale medier. Det forandrer seg ikke med de nye algoritmene.

Mye av innholdet som får god spredning allerede er «tips og triks»-videoer og andre former som oppfattes som nyttige. Del kompetansen din, del smarte tips, svar på spørsmål eller vis eksempler som målgruppen din kan ha nytte av. Mulighetene er mange.

Fortell historier som engasjerer publikum. Det fungerer veldig godt i kortform video også. En historie trenger ikke være lang. Det kan være noen sekunder, eller det kan være en føljetong med flere videoer.

Du har tre sekunder på deg

Uansett om du velger å underholde, skape verdi eller fortelle historier, så har du kun tre sekunder på deg for å fange brukerens oppmerksomhet. I løpet av den tiden bestemmer hjernen vår seg for om den er interessert i innholdet vi ser på eller ikke. Har du ikke fanget brukeren innen tre sekunder, vil hun sveipe bort posten din.

Det er mange ulike måter å fange brukerens oppmerksomhet på. Noe uventet som skjer, noe morsomt eller et bilde som skaper forventning, det viktigste er at det fanger oppmerksomheten og får oss til å tenke: «Jeg lurer på hva som skjer nå».

Knytt sterkere bånd til målgruppen din

Den andre strategien du kan velge er å knytte sterkere bånd til målgruppen din, slik at de fortsetter å se etter innholdet ditt.

Selv om kortform video og underholdning vil dominere nyhetsstrømmen, så vil det fortsatt være plass til «vanlig innhold» på Facebook og Instagram.

I tillegg til å være synlig i den ordinære nyhetsstrømmen, vil følgerne dine også kunne finne deg i Følger- og Favoritt-fanene sine.

Venner du målgruppen din til å bruke disse, vil du bli enda mer synlig enn du var tidligere.

Å fortelle historier og skape verdi for mottakeren blir enda viktigere uansett hvilken strategi du velger.

Ifølge Mark Zuckerberg vil også lenkeposter og bildeposter kunne får spredning av de nye algoritmene hvis innholdet er interessant nok. Alt håp om viral spredning er derfor ikke ute selv om du ikke er komfortabel med de nye formatene.

Powered by Labrador CMS