Barn utsettes for enorme mengder reklame, og Nasjonalforeningen for folkehelsen hevder at Fast Candy bidrar til en bekymringsfull utvikling.Foto: VIA Vika
Nasjonalforeningen slår alarm: Reklamepresset må dempes
Usunn matreklame har nådd en ny bekymringsfull høyde. Nasjonalforeningen advarer, og presser for tiltak mot reklameflommen.
– Vi ser stadig mer av reklame som skal normalisere spising av godteri og annen usunn mat til hverdags. Det handler om sjokolade som hverdagsbelønning og boller som trøst.
Det sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen til KOM24.
Fast Candy i søkelyset
Mina Gerhardsen, generalsekretær Nasjonalforeningen for folkehelsen.Foto: Ilja C. Hendel
– Barn utsettes for voldsomme mengder reklame. Forskning viser at det er en direkte sammenheng mellom mengde reklame for usunn mat barn ser og kaloriinntaket, sier Gerhardsen.
For å beskytte barns helse mener Nasjonalforeningen det er strengt nødvendig å få dempet dette reklametrykket.
– Det er veldig bra at Stortinget har vedtatt et forbud. Nå må vi få det på plass, sammen med gode løsninger for å følge opp useriøse aktører som vil prøve å omgå forbudet og likevel prøve seg med slik reklame, sier hun.
– Fast candy tar det et skritt lenger med å vise fram muligheten for godteri som hverdagsfrokost. Dette er med på å støtte en svært uheldig utvikling der stadig flere får overvekt og fedme og med det økt risiko for alvorlige sykdommer som kreft og diabetes type 2, sier Gerhardsen.