Barn utsettes for enorme mengder reklame, og Nasjonalforeningen for folkehelsen hevder at Fast Candy bidrar til en bekymringsfull utvikling.

Nasjonalforeningen slår alarm: Reklamepresset må dempes 

Usunn matreklame har nådd en ny bekymringsfull høyde. Nasjonalforeningen advarer, og presser for tiltak mot reklameflommen.

Publisert

– Vi ser stadig mer av reklame som skal normalisere spising av godteri og annen usunn mat til hverdags. Det handler om sjokolade som hverdagsbelønning og boller som trøst. 

Det sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen til KOM24. 

Fast Candy i søkelyset

Mina Gerhardsen, generalsekretær Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Nasjonalforeningen er en av primus motorene bak Geitmyra-alliansen og kampen mot reklameforbudet

– Barn utsettes for voldsomme mengder reklame. Forskning viser at det er en direkte sammenheng mellom mengde reklame for usunn mat barn ser og kaloriinntaket, sier Gerhardsen. 

For å beskytte barns helse mener Nasjonalforeningen det er strengt nødvendig å få dempet dette reklametrykket. 

– Det er veldig bra at Stortinget har vedtatt et forbud. Nå må vi få det på plass, sammen med gode løsninger for å følge opp useriøse aktører som vil prøve å omgå forbudet og likevel prøve seg med slik reklame, sier hun. 

Uheldig utvikling 

Tidligere denne måneden rapporterte KOM24 om Fast Candy, en godtebutikk som ble kritisert for sin reklame der det ble hevdet at godteri kunne være et passende alternativ til frokost

I mars ble også en markedsføringskampanje fra butikken felt av Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), med grunnlag i aktsomhetsregelen for markedsføring rettet mot barn og unge. 

– Fast candy tar det et skritt lenger med å vise fram muligheten for godteri som hverdagsfrokost. Dette er med på å støtte en svært uheldig utvikling der stadig flere får overvekt og fedme og med det økt risiko for alvorlige sykdommer som kreft og diabetes type 2, sier Gerhardsen.

Powered by Labrador CMS