Artistene Marcus og Martinus Gunnarsen på den røde løperen for Spellemannprisen 2017. Nå får de kjeft av Forbrukertilsynet. Foto: Audun Braastad / NTB
Artistene Marcus og Martinus Gunnarsen på den røde løperen for Spellemannprisen 2017. Nå får de kjeft av Forbrukertilsynet. Foto: Audun Braastad / NTB

Marcus & Martinus med mulig lovbrudd på TikTok: – Viktig at annonsører og påvirkere er sitt ansvar bevisst når de reklamerer

Forbrukertilsynet har avdekket skjult eller for dårlig merket reklame på den kjente appen.

Publisert

Denne våren har Forbrukertilsynet hatt tilsynsaksjon mot 76 av de mest populære norske påvirkerne på TikTok. Blant de 76 TikTokerne er det 24 av dem som hadde reklame som enten var for dårlig merket, eller ikke merket i det hele tatt.

Det melder VG.

Seks påvirkere hadde også publisert innlegg hvor det var uklart hvorvidt det dreide seg om reklame eller ikke. Flere av innleggene som Forbruketilsynet ikke mener er godt nok merket er innlegg som er merket med «Ad».

– Vi ser at stadig flere annonsører får øynene opp for TikTok som markedsføringskanal. Det er viktig at annonsører og påvirkere er sitt ansvar bevisst når de reklamerer, sier seksjonssjef i Forbruketilsynet, Nina Elise Dietzel til VG.

På listen over brukere hvor det ble avdekket for dårlig merket eller skjult reklame, er blant andre Jennie Sofie Lie Pickl, Amalie Olsen, Stian «Staysman» Thorbjørnsen og Niklas «Bølgen» Paulsen og også Marcus & Martinus .

Tvillingene - med over 4,5 millioner følgere på TikTok- har mottatt brev både på bakgrunn av et innlegg fra mars i år som inneholder skjult reklame, og for reklame som er for dårlig merket.

– Feilen er rettet opp i og Marcus & Martinus beklager for at det har skjedd, sier Gilbert Lunde i Universal Music til VG.

Ingen konsekvens

Selv om Forbrukertilsynet har avdekket skjult eller for dårlig merket reklame, får det ingen konsekvens i denne omgang. Forbrukertilsynet vil derimot ta det i betraktning ved senere tilsyn.

Det har også blitt sendt ut orienteringsbrev til annonsører. De har hovedansvar når de tar i bruk påvirkere i markedsføringen, og de må sørge for at reklamen er i tråd med loven.

Powered by Labrador CMS