Det er en enorm medieinteresse rundt det som skjer i Brann for tiden, nå har de hyret inn et PR-byrå for å hjelpe seg.

Bergens Tidende: Brann får krisekommunikasjonshjelp av Zynk

– Trengte kompetanse i en kritisk situasjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi hadde ikke kapasitet til å håndtere all pågang fra pressen, og måtte ha hjelp til å det. Det har vært et enormt trykk, sier daglig leder i Sportsklubben Brann, Vibeke Johannesen, til Bergens Tidende, fredag kveld.

Hun bekrefter overfor avisen at de har hyret inn Zynk for å hjelpe dem med det enorme medietrykket klubben opplever for tiden.

– Riktig og god kompetanse viktig

Sportsklubben Brann står med ujevne mellomrom i sportslige kriser, men som KOM24 skrev om denne uken står Brann oppe i en av sine største kommunikasjonsmessige kriser noen gang.

Etter et mye omtalt nachspiel på Brann stadion for snart tre uker siden har det skjedd mye.

På nachspielet ble alle telefonene samlet inn, det ble invitert syv personer med på festen, flere hadde sex der og da de var ferdige ble lokalene vasket.

Alt torsdag samme uke sa ledelsen i Brann at spillerne hadde fått nok straff etter all medieoppmerksomheten, men dagen etterpå ble det kjent at politiet var koplet inn etter mistanke om et eventuelt seksuelt overgrep på festen.

I ettertid har medietrykket mot Brann vært knallhardt og det har vært holdt flere pressekonferanser.

En spiller, Kristoffer Barmen, har fått sparken i klubben på grunn av sin rolle i hendelsene og ti spillere har fått skriftlig advarsel. En spiller har terminert kontrakten med klubben som en konsekvens av situasjonen og opplevelsene han og hans familie har vært utsatt for. Han ble nemlig oppsøkt hjemme av det han mener er Brann-supportere. Ingen av disse er under politietterforsking. En tredje spiller er bedt om å finne seg en ny klubb, som følge av uttalelser til media i etterkant av sparkingen av Barmen og ytterligere en politietterforsking er satt i gang som følge av at en kvinne skal ha blitt bitt på det mye omtalte nachspielet.

Og det er her Zynk kommer inn i bildet.

– Det å knytte til seg riktig og god kompetanse i en så kritisk situasjon, var viktig, sier Johannesen til bt.no.

– Virket dårlig forberedt

Avisen skriver at byrået alt var inne fredag for en uke siden, da klubben offentliggjorde at de sparket Barmen og gav en skriftlig advarsel til ni spillere.

Flere eksperter på krisekommunikasjon som KOM24 har snakket med har reagert på måten Brann har håndtert krisen på og hvordan klubben har fremstått på i media.

– Et par av disse pressekonferansene har virket dårlig forberedt og med slapp regi. Hensikten var åpenhet, men man oppnådde bare enda mer kritikk og flere ubesvarte spørsmål, sa blant annet Rune Brynhildsen.

KOM24 har tidligere i uken også vært i kontakt med Brann for å snakke med de om hvordan de jobber med krisekommunikasjon og om de har fått ekstern hjelp, men klubben har valgt å ikke stille opp på intervju om dette.

Det å bruke ekstern hjelp på krisekommunikasjon er ikke noe Brann har tradisjon for. Det bekreftet Vibeke Johannesen overfor KOM24 tidligere i vinter da nettstedet snakket med klubben om hvordan de kommuniserte rundt en svært betent sak om kunstgress eller naturgress på Brann stadion.

– De forstår ikke dynamikken

Da fortalte Johannesen at Brann har en kommunikasjonsavdeling som består av tre personer.

Det er de som styrer kontakten med media og som kommer med råd til hva Johannesen og de andre i ledelsen bør gå ut med i media. De henter ikke inn ekstern hjelp, heller ikke i slike krevende saker. Da sa hun til KOM24 at hun var åpen for at de kanskje burde hatt ekstern hjelp i den saken.

– Ja, det kan det godt være at vi burde hatt. Men vi møter lignende typer saker veldig ofte. Og opplever at når vi sparrer med profesjonelle at de ikke forstår den dynamikken som er i vår medlemsmasse, sa hun da.

BT har vært i kontakt med Zynk som avviser å bekrefte at de hjelper Brann og sier det er opp til kunden om de vil si noe eller ikke.

Powered by Labrador CMS