Har ordet kreativitet i reklamebransjen mistet sin betydning? spør Ole Fredrik Norbye.
Har ordet kreativitet i reklamebransjen mistet sin betydning? spør Ole Fredrik Norbye.

MENINGER:

Hvor ble det av kreativiteten i reklamebransjen?

«Hvor mye av det byråene kaller kreativt, er egentlig genuint nyskapende? Og har den tilsynelatende uendelige bruken av 'kreativitet' i bransjen gjort at ordet har mistet sin betydning?», skriver Ole Fredrik Norbye.

Publisert

I reklamebransjen er 'kreativitet' et ord som brukes mye. Nettsider, titler og kundepitcher er tapetsert med ordet og byråene tar seg godt betalt for sin kreativitet.

 Men hvor mye av det byråene kaller kreativt, er egentlig genuint nyskapende? Og har den tilsynelatende uendelige bruken av 'kreativitet' i bransjen gjort at ordet har mistet sin betydning?

Dersom du jobber i kommunikasjon, markedsføring eller reklame er sjansen stor for at du har en tittel som inneholder ordet «kreativ». Og antakelig bruker du ordet mye mer enn en gjennomsnittlig nordmann. 

Men kanskje er tiden moden for en liten opprydning i begrepsbruken. Selv om reklamebransjen ofte betrakter seg selv som «kreativitetens voktere», er det viktig å huske at innovasjon og originalitet finnes overalt. 

Fra vitenskap til kunst, krever hvert felt sin egen form for kreativitet, og ingen er eksklusive innehavere av denne egenskapen.

Likevel har mange en oppfatning om at dersom du jobber med estetikk, farger, fonter og PR så er du per definisjon kreativ. 

Dessverre er reklamebransjen ikke nødvendigvis mer kreativ enn andre fagfelt. 

Kreativitet er like viktig for å kurere sykdommer eller skape en forretningsstrategi som det er for å lage minneverdige annonser. Kreativitet handler om å løse problemer på nye måter. 

Det handler ikke om at du jobber i en sektor som etterspør kreativitet for å løse kundeproblemer. Det gjør nemlig alle bransjer. 

Kreativitet er ikke begrenset til estetikk, det er en tilnærming til å se verden på en annen måte.

Kreativitet eller godt håndverk?

For å tydeliggjøre dette kan vi se på skillet mellom kreativitet og håndverk. 

Det utføres veldig mye bra håndverk i markedsføringsbransjen. Og ofte kan godt håndverk være mer enn godt nok. 

Men godt håndverk er ikke det samme som kreativitet. En flink snekker kan bygge nydelige hus uten å være veldig kreativ. 

På samme måte kan du lage PR-kampanjer som er teknisk solide, men ekte kreativitet går utover det praktiske – det inspirerer, utfordrer og engasjerer. Det kreative handler om å bruke håndverket til å gjøre noe mer. Noe nytt – som gjør at vi våkner.

Det blir ikke kreativt bare fordi det er laget av «kreatører» eller «creative directors». 

Kreativitet handler også om ingeniører som bygger broer og kunstnere som utforsker nye malingsteknikker – kreativitet er en allsidig drivkraft, ikke en eksklusiv egenskap.

Definisjoner

I en bransje som til stadighet smykker seg med «kreativitet», er behovet for tydelige kriterier viktigere enn noensinne. 

Det er ikke lenger tilstrekkelig å betrakte kreativitet som kun synonymt med estetisk appell eller sjokkeffekt. Kreativitet må inkludere elementer som dybde, originalitet og relevans. 

Det er en utfordring til å skille seg ut på en meningsfull måte. Det handler om å formidle budskap på en måte som ikke bare fanger oppmerksomheten, men også etterlater et varig inntrykk. 

Kreativitet bør være drivkraften bak et innhold som resonnerer dypt med målgruppen, og som skaper en forbindelse basert på mer enn bare overfladiske visuelle inntrykk. 

Og det finnes helt klart byråer som jobber godt med dette. 

Men hva kreativitet er, virker det ikke som bransjen er enig om, selv om alle påstår at de driver med det.

Nerdenes hevn

Kanskje er noe av løsningen kan være å øke statusen til gode håndverkere i bransjen? 

Det er nemlig fagnerdene som har best utgangspunkt for å skape noe kreativt! 

Kreativitet har sitt utgangspunkt i kunnskap og nysgjerrighet. I stedet for å klistre ordet «kreativt» på alt, er kanskje tiden heller inne for å fokusere mer på faget – håndverket. 

Hva er det som funker, hva gir effekt og hvordan kan kunnskap bli brukt for å lage genuine kreative løsninger?

I et medielandskap mettet med inntrykk, vil ekte kreativitet bli husket og verdsatt. 

Derfor bør vi bevege oss mot en definisjon som går ut over det overfladiske, men som heller kan skape opplevelser, nyskapende uttrykk som gir effekt og en forståelse av målgruppens behov og ønsker. 

Er det mulig å gi ny verdi til begrepet «kreativitet» og la det være drivkraften i bransjen, ikke bare et tomt ord i stillingsbeskrivelser?

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS