Flere ungdommer fikk sommerjobb med å henge opp plakater på steder der de unge ferdes. Kampanjen ser ut til å ha gitt gode resultater.

Slik klarte Oslo kommune i samarbeid med Trigger og Vi er OSS å få flere unge til å vaksinere seg

– Tilbakemeldingene tyder på at vi traff blink.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det sier Hanne Gjørtz i Oslo kommune i en pressemelding.

Kommunen lanserte i sommer en kampanje, i samarbeid med Trigger og Vi er OSS, der de snudde på beskjeden om å «gjøre det for Oslo» og lot heller ekte besteforeldre og deres barnebarn oppfordre unge til å registrere seg og ta koronavaksinen for sin egen del.

Instagram og Snapchat

– Vi har også tidligere henvendt oss til ungdom i våre kampanjer, men etter hvert som eldre aldersgrupper ble vaksinert så vi at vi trengte å få opp antallet unge som registrerte seg for å få vaksine, sier Gjørtz i pressemeldingen.

Før kampanjen startet var det kun 61 520 i alderen 18-24 år i Oslo som hadde registrert sitt ønske om å ta vaksinen. Trigger og mangfoldsbyrået Vi er OSS valgte å rekruttere en rekke besteforeldre som selv tok til orde for at barnebarna deres skulle tenke litt på seg selv.

Kampanjen har i hovedsak gått på Instagram og Snapchat der målgruppen har blitt segmentert helt ned til både bydel og alder for å treffe best mulig, med spesielt trykk der behovet var størst.

Foruten det digitale løpet ble det også laget plakater med unge Oslo-folk, som ble hengt opp på steder som målgruppen nå endelig kan oppsøke igjen; favoritt-utestedene, de lokale restaurantene, kjøpesentre, treningssentre og bibliotek. Plakatene hadde også en QR-kode som skulle gjøre det lettest mulig å registrere seg.

Sommerjobb

For å spre plakatene inngikk kommunen et samarbeid med lokale aktører som har fått tildelt midler for å gi unge sommerjobb. I løpet av sommeren har 20 ungdommer hatt som jobb å henge opp over 800 plakater i fem utvalgte bydeler.

I tillegg til å distribuere plakatene har ungdommene selv blitt invitert inn til å legge strategien for hvordan de kan få størst effekt.

Flere har vaksinert seg

Samtidig med at kampanjen har spredt seg har også befolkningen i Oslo fått tilbud om vaksine. Da kampanjen gikk live 8. juli, var 50 prosent ennå ikke vaksinert. Per 11. august er vaksinasjonsgraden 86 prosent.

Dette var første gang Trigger samarbeidet med Vi er OSS på et prosjekt. – Vi fant tonen og kjemien umiddelbart, og den innsikten og nettverket de tilførte har vært gull for kampanjen. Når vi får både det digitale og «bakkenivået» til å svinge samtidig er det ekstra sterkt, denne kampanjen var skreddersydd til nettopp dette, sier Lene Lyck Fasting, kundeansvarlig i Trigger.

– Kampanjearbeidet var en energiboost mye takket være et sømløst samarbeid der byrågrensene opphørte. Storteamet jobbet intenst sammen i noen hektiske dager rett før sommerferien, sier Vidar Singh, daglig leder i Vi er OSS.

Powered by Labrador CMS