Lydreklamer er ikke noe JCDecaux bruker ofte på Oslo S.
Lydreklamer er ikke noe JCDecaux bruker ofte på Oslo S.

JCDecaux skrur ned lyden på Premier League-reklame etter flere klager

Innrømmer at lyden har vært for høy på Viaplays Premier League-reklame. Nå tar de grep.

Publisert

På Oslo S kan du i disse dager høre en lydkampanje med sangen «You can't get enough». Musikken spilles som reklame for Viaplays visning av Premier League. Ansvarlig for lydreklamen er JCDecaux.

Mange mener på blant annet Twitter at musikken er støy og lydforurensning. Toppsjef i JCDecaux, Øyvind Markussen, forteller til KOM24 at de er på Oslo S torsdag formiddag og justerer lydnivået.

– Dette er litt sånn prøving og feiling. Vi har kjørt lydkampanjer og brukte samme volum som de tidligere lydsporene, men nå ble det visst litt høyt.

Justerer lydnivået

Tidligere lydkampanjer som har gått på Oslo S har blant annet vært en kampanje for Prime Video og en for James Bond: No Time to Die.

– Under tidligere lydkampanjer har vi fått null klager, så det er denne som noen har reagert på. Vi har til nå fått en klage, og justerer lydnivået i dag. Den blir justert ned med ti prosent i utgangspunktet, så får vi se om det holder.

Han mener all reklame kan oppfattes forskjellig av forskjellige mennesker, og at man aldri kan gjøre alle fornøyd.

– Alt av kommersiell virksomhet kan tas imot som støy. Vi må forsøke å finne et nivå som er fornuftig, men det er alltid noen som vil oppfatte det som dårlig.

Brukes ikke ofte

Lydkampanjer er ikke noe de bruker ofte.

– Vi gjør ikke dette ofte, det skjer kanskje fire-fem ganger i året.

De hadde ikke en stor testing av lydnivået før kampanjen begynte å gå.

– Vi testet ikke noe særlig utenom at vi var der selv.

Videre skal JCDeaux forandre hvordan de sender lydkampanjer.

– Vi tenker at vi videre skal ha en mer standardisert lydnivå på lydkampanjer. Det finnes allikevel alltid enkeltpersoner som ikke synes det er greit, noen liker det, andre liker det ikke.

Powered by Labrador CMS