Her er min bønn til alle som jobber med nyhetsbrev som skal ut i forbindelse med 8. mars: ikke bruk denne dagen til å selge stæsj. Det er smakløst og skader omdømmet til bedriften din.
Her er min bønn til alle som jobber med nyhetsbrev som skal ut i forbindelse med 8. mars: ikke bruk denne dagen til å selge stæsj. Det er smakløst og skader omdømmet til bedriften din.

MENINGER:

En bønn til alle som jobber med nyhetsbrev som skal ut 8. mars

«8. mars er ikke en kommersiell dag. Jeg sverger på tro og ære at jeg boikotter alle butikker som bruker den internasjonale kvinnedagen til å selge stæsj.», skriver Mari Løvås.

Publisert

De siste årene har jeg lagt merke til noe.

Store kommersielle aktører har brukt den internasjonale kvinnedagen til å fremme egne varer og produkter.

Tilbud, rabattkoder og girlpower skal lokke forbrukere til å bruke litt ekstra penger denne dagen.

Når kvinnedagen blir redusert til en handelsdag undergraver vi formålet med dagen: Den internasjonale kvinnedagen markeres for å vise framgangen for kvinners rettigheter og likestilling, og for å sette søkelys på utfordringene som fortsatt må overvinnes.

Når den internasjonale kvinnedagen blir brukt til å selge greier, som en hvilken som helst kommersiell kjøpe-kjøpe-kjøpepressdag blir oppmerksomheten flyttet bort fra viktige politiske spørsmål.

Resultatet er enda en utvannet dag med x antall nyhetsbrev med en dårlig skjult agenda.

Det finnes nok dager for salg allerede

Vi har nettopp rundet svingen fra både morsdag og Valentine’s day, begge hyperkommersielle dager.

Det finnes vårsalg, vintersalg, pre-season sale, after-season sale, ettermiddagssalg, vennesalg, hva-søren-du-vil-salg allerede.

Ikke ødelegg den internasjonale kvinnedagen med å bruke den som et dårlig skalkeskjul for å selge produkter.

Kommersialiseringen av den internasjonale kvinnedagen bidrar ikke til å støtte opp om kvinners rettigheter, men heller til å overse dem. Det gir inntrykk av at likestilling er oppnådd, når dette ikke er tilfellet.

Ironisk

Som om ikke dette var nok mener jeg det er ironisk at mange av produktene som selges i forbindelse med kvinnedagen er med på å opprettholde umulige skjønnhetsidealer.

Kvinner blir stadig utsatt for urealistiske forventninger til hvordan vi skal se ut og oppføre oss. Ved å bruke kvinnedagen til å selge produkter som bidrar til å opprettholde disse skjønnhetsidealene, gjør man egentlig det motsatte av å fremme likestilling og kvinners rettigheter.

Hvis du sitter der og jobber med neste nyhetsbrev med aktuelle tilbud og kampanjer som tilfeldigvis skal ut 8. mars – vet du med sikkerhet at all produksjon gjennom hele linjen er etisk og forsvarlig? At alle får rettferdig lønn og ikke blir utnyttet? At alle jobber i et trygt og sikkert arbeidsmiljø? Jeg bare spør.

Her er min bønn til alle som jobber med nyhetsbrev som skal ut i forbindelse med 8. mars: ikke bruk denne dagen til å selge stæsj. Det er smakløst og skader omdømmet til bedriften din.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS