MENINGER:

Ikke glem den attraktive bredden

«Det er ofte fokus på dybden i spesialiseringen og utdanningen. Men man bør heller ikke glemme bredden når man skal gjøre seg mest mulig attraktiv i arbeidsmarkedet. Bredde er ofte bra for både arbeidstaker og arbeidsgiver», skriver Merete Mandt Larsen

Publisert

Og det er mange veier til målet – og det er viktig med mangfold. Ikke bare mangfold i samfunnet, men også mangfold i arbeidslivet.

Det er ikke få undersøkelser som slår fast at de beste organisasjonene er preget av nettopp mangfold, bredde, variasjon med mer. En ting er variasjon i utdanningen. En annen ting er variasjon i jobberfaringen. En tredje ting er variasjon i forhold til kulturell bakgrunn og verdier med mer.

Ulike perspektiver

Dette er viktige perspektiver både for den som er arbeidssøker og skal gjøre seg mest mulig attraktiv i arbeidsmarkedet. Og det er viktig for arbeidsgiver – som skal ha best mulig arbeidskraft som spiller godt sammen både på kort og lang sikt.

For arbeidstaker handler det da om å påvirke det som kan påvirkes i forhold til mangfold og bredde. Det er for det første utdanningen, og gjerne en faglig spennende flora. En ting er fag som naturlig hører sammen. En annen ting er det å kunne spe på med overraskende fag som gir helt andre perspektiver. Det kan også være spennende.

Det samme gjelder for arbeidstaker i forhold til jobberfaring. Her kan det også i mange sammenhenger være positivt med bredde i arbeidserfaring. Det gir ulike perspektiver, og kan virke til kandidatens fordel i kamp om drømmejobben.

Men noe generelt fasitsvar finnes ikke for arbeidstaker her. Ulike jobber har ulike forventninger. Og ulike arbeidsgivere har ulike forventninger og målsettinger – også basert på organisasjonens helhet, men også basert på ulike oppfatninger hos ulike ledere. Det samme gjelder for de som jobber med rekruttering. De har også ulike preferanser med ulike tolkninger av ulike behov og situasjoner.

Arbeidsgivere som ønsker å fremstå som attraktive for fremadstormende arbeidstakere i dag, må ta bredde på flere måter på alvor. Det er stor kamp om de beste arbeidstakerne. De beste hodene har ofte høye forventninger til arbeidstakerne. Det at et selskap har bredde i flere kategorier er for svært viktig. Da handler det om faglig bredde, aldersmessig bredde, sosial bredde, kulturell bredde, språklig bredde, erfaringsmessig bredde og mye mer.

Arbeidsplasser som fremstår som brede, åpne og internasjonale med mer vil i større grad kunne tiltrekke seg de beste hodene. Det er et konkurransefortrinn i det markedet selskapet eller organisasjonen konkurrerer eller oppholder seg i.

Tenkt bredt

Det finnes stadig flere gode eksempler på selskaper som tenker bredde og mangfold – og som lykkes stort.

Et eksempel er salgsselskapet HS Media som tilbyr ulike medietjenester med tilholdssted på Kirkenær, og som nylig har rekruttert Linn-Marielle Magnor som key account og Neira Karabeg som digital markedsfører. Den ene kommer sist fra jobb i Innlandet politidistrikt og har en mangfoldig bakgrunn. Den andre kommer sist fra jobb i en barnehage.

Nå skal de selge samt utvikle medietjenester av ulik karakter. Jeg har vært så heldig å få være med på prosessene. Totalt har HS Media fått beriket sitt mangfold i organisasjonen. Det er riktig for HS Media – og det er riktig for Linn-Marielle Magnor og Neira Karabeg.

Mitt klare råd til både arbeidsgiver og arbeidstaker er å tenke bredt. Det gjør begge parter mer attraktive.

Og ikke minst beriker det arbeidsmiljøet – som er et virkemiddel for bedre prestasjoner, både individuelt og som lag!

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS