Åse Marit Linberg og en radio
Åse Marit Linberg mener reklame på radio er den tryggeste investeringen.

MENINGER:

Dette er styrkene til radio som annonsekanal

«Vi vet hvem som lytter, til hvilken tid, hvor lenge og hvor den som lytter befinner seg. Lytteren kan ikke scrolle, hoppe over eller bla forbi reklamen», skriver Åse Marit Linberg, analysesjef i P4-gruppen.

Publisert

For å kunne dokumentere effekten av et reklamekjøp er vi helt avhengige av å kunne dokumentere hvem som har blitt eksponert for reklamen.

Her er den norske radiomålingen helt i verdensklasse. Norge er en pionér, og har siden siden 2006 målt lyttere med elektronisk passiv måling (Portable People Meter, PPM) på minuttnivå.

Nå er vi først ute igjen, denne gangen med ny oppgradert teknologi som gjør målingen enda mer nøyaktig. PPM Wearables er et brukervennlig bærbart mediemeter tilpasset et mer fragmentert mediemarked.

I en tid der det kan være utfordrende å rekruttere spesielt unge personer til undersøkelser og paneler har Nielsen utviklet et brukervennlig design som vil gjøre det enklere å få med deltakere fra alle aldersgrupper i mediemålingen.

Radiolyttingen blant unge holder seg svært stabil, og så mye som 28% i aldersgruppen 15-25 år hører kommersiell radio hver dag. Hele 60% lytter i løpet av en uke, og da blir det desto viktigere at målemetodene er godt tilpasset målruppen.

De unge som hører på radio hører i gjennomsnitt 76 minutter hver dag, noe som gir stor sjanse for å treffe en målgruppe som er vanskelig å nå og som er kommersielt viktig å treffe.

Som radioannonsør betaler man kun for de lytterne som faktisk hører reklamen. Den passive elektroniske målemetoden gjør at vi vet hvem som lytter, til hvilken tid, hvor lenge og hvor den som lytter befinner seg.

Lytteren kan ikke scrolle, hoppe over eller bla forbi reklamen, og dette er en av styrkene til radio som annonsekanal.

Vi har jobbet målrettet i mange år for å kunne dokumentere effekten annonsørene oppnår, og vi har dermed opparbeidet oss mye kunnskap om hva som kjennetegner en effektiv reklame, hva som fungerer og hva som ikke gjør det.

Resultatene viser gang på gang at radio er et svært kostnadseffektivt medium i tillegg til at det altså er det best dokumenterte kjøpet.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS