Innholdsprodusent Helén Skogstad (i midten) skal lede Nordeas nye UNG-satsing. Her sammen med Cecilie Svegaarden Thune, leder av Banking Marketing & Communication og Henrik Arneberg, innholdssjef.
Innholdsprodusent Helén Skogstad (i midten) skal lede Nordeas nye UNG-satsing. Her sammen med Cecilie Svegaarden Thune, leder av Banking Marketing & Communication og Henrik Arneberg, innholdssjef.

Flyttevloggen endte med jobb i Nordea og leder for bankens UNG-satsing

Influenser Helén Skogstad skal lede satsingen der du får følge Nordea fra innsiden.

Publisert

I fjor kjøpe influenser Helén Skogstad sin første leilighet. Prosessen fra letingen begynte, til hun sto med en nøkkel i hånda tok sju måneder og ble dokumentert som en flyttevlogg på YouTube, med navnet «Min boligjakt». Vloggen sendte hun til banken sin, og noen måneder senere fikk hun jobben som innholdsprodusent i Nordea.

– Jeg synes det var lite informasjon å finne for en som var førstegangskjøper. Derfor bestemte jeg meg for å filme hele prosessen, forteller Skogstad til KOM24.

Fra vlogger til innholdsprodusent

Boligjakten hennes består av opp- og nedturer rundt det å kjøpe sin første leilighet.

– Det var mye grining og mye som skjer underveis når man skal kjøpe en leilighet. Men jeg fikk fantastisk bra kundeservice fra Nordea, og ville rett og slett takke de som hjalp meg.

Det endte med at Skogstad sendte inn filmene til banken, som også ønsket et videre samarbeid med henne. Da stillingen som innholdsprodusent ble utlyst, var hun ikke i tvil om at hun ønsket å jobbe i Nordea.

– Boligjakten ble min inngang til Nordea. Og jeg synes det er kjempegøy at de ønsker å satse på unge mennesker, tenke nytt og jobbe med influensere.

Forrige mandag relanserte Nordea Instagram-kontoen @nordeaung med Skogstad i spissen. Dette er en del av satsingen for å nå unge voksne på sosiale medier, og lar følgerne få se Nordea fra innsiden.

– Da jeg startet her hadde jeg en drøm om å få drive en UNG-redaksjon som følger banken fra innsiden. Nordea er full av flinke folk og eksperter som driver med utrolig mye forskjellig, men det er det de færreste som vet. Dette vil vi vise fram, men på en mer utradisjonell måte enn det som er gjort tidligere.

Innhold på deres premisser

26 år gamle Skogstad er tidligere VGTV-journalist og tror det er en forutsetning å være ung når man skal kommunisere med unge folk.

– Jeg tror det er en stor fordel. Særlig når det gjelder innhold som for mange kan oppfattes vanskelig å forstå. Jeg tror det er viktig å snakke deres språk og lage innhold på deres premisser.

Spørsmålene renner inn og @nordeaung-lederen skal «oversette» språket så godt hun klarer.

– Jeg kan ikke noe mer enn følgerne våre og de som sender inn spørsmål. Så jeg skal lære sammen med dem. For hvert spørsmål vil jeg ha med meg en av våre eksperter som skal prøve å forklare følgerne så lettfattelig som mulig, og jeg vil også jobbe med å «oversette» vanskelige ord og uttrykk slik at det blir enklere å forstå sparing, fond og BSU.

En miks av tips og råd

Innholdssjef i Nordea, Henrik Arneberg, mener prosjektet har alle forutsetninger for å lykkes.

Helén Skogstad skal lede Nordeas UNG-satsing i sosiale medier. Her sammen med Nordeas startup-leder Håvard Lindtvedt.
Helén Skogstad skal lede Nordeas UNG-satsing i sosiale medier. Her sammen med Nordeas startup-leder Håvard Lindtvedt.

– Vi har etablert et lite, men ambisiøst innholdsmiljø det siste året. Heléns kompetanse har vært avgjørende for å få det til. Hun har jobbet med UNG-målgruppen som journalist i VGTV, i tillegg har hun opparbeidet seg masse verdifull erfaring i kraft av å være influenser.

Han håper også at Instagram-kontoen bidrar til å vise fram banken fra en annen side.

– Undersøkelser viser at unge er svært opptatt av økonomi, men at få opplever å få tilgang til god informasjon tilpasset deres livssituasjon. Nordea skal bidra med skreddersydd innhold som oppleves både nyttig og relevant for de unge. Jeg er trygg på at Helén med sin gode formidlingsevne kommer til bidra stort til nettopp dette.

UNG-kontoen vil tilby relevant innhold til unge voksne i kanalene de selv bruker på deres premisser. Innholdet vil være en miks av gode tips og råd, «behind the scenes» og at Skogstad dokumenterer og deler hverdagen sin hos Nordea. Hun kan love to til tre poster ukentlig.

– Vi skal prøve å gjøre det så aktuelt som mulig, og jeg tar imot alle slags spørsmål folk lurer på. De kan tenke på meg som en på innsiden av Nordea for de unge, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS