Derfor satser NRK hardere på internkommunikasjon
– Vi trenger å henge bedre sammen. Og vi trenger å henge sammen i et litt raskere tempo enn før.
(Marienlyst): – Vi opplever at NRK står overfor ganske mange viktige endringer fremover og har mange store prosjekt gående som hele organisasjonen er veldig opptatt av. Så det er helt naturlig at man har et ganske stort informasjonsbehov.
Det sier Olav Hypher, direktør for organisasjon og bærekraft NRK, til KOM24.
– Viktigere og viktigere
Mediegiganten NRK med sine over 3200 ansatte leverer hver dag informasjon ut til den norske befolkningen i form av nyheter på nett, fjernsyn og radio.
Men det er ofte lett å glemme å være god på god informasjon til sine ansatte.
Det prøver de nå å gjøre noe med.
NRK har allerede en markeds- og kommunikasjonsavdeling, som ledes av Christine Viland. Her er blant annet pressevakttjenesten, som mange sikkert har hatt kontakt med.
Men i tillegg er de i ferd med å bygge opp en liten enhet som skal drive med intern- og virksomhetskommunikasjon.
Lederen for denne er Birgitte Refvem.
– Vi skal bygge et helt nytt hovedkontor, vi skal bytte mye av kjerneteknologien til NRK, jeg kaller det et generasjonsskift av hele teknologiplattformen vår. Det er kjempestort. Samtidig som vi er en del av den samme samtiden som alle andre, med mye annet som også treffer oss mye. Ting går fortere og vi tilpasser oss og påvirker publikums vaner i et høyere tempo. Så det er på en måte blitt viktigere og viktigere for oss. Og for å kunne klare å henge med i alt dette som nå skjer. Ja, da blir det veldig viktig at vi har en effektiv måte å kommunisere på internt, sier Hypher.
– Sentralt element
Mens NRK tradisjonelt sett har hatt mer avgrensete miljø, som har jobbet på de ulike plattformene ser de nå et større behov for å se plattformene på tvers.
– Vi ser at det har blitt viktigere og viktigere at hele NRK forstår mer av hva NRK faktisk gjør. Og at man gjør det på tvers og at man gjør det samtidig, sier han.
Blant grepene de har tatt er å etablere interne nettmøter for hele NRK, hvor kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen er med, sammen med flere av de andre direktørene, for å snakke om de største tingene de står i.
– Vi har sett at det å lykkes godt med intern kommunikasjon, det er et ganske sentralt element i å lykkes med å utvikle organisasjonen, innser han.
Birgitte Refvem kom til NRK i fjor høst, etter mer enn åtte år i Schibsted, sist som Business Manager People and Communication.
Avdelingen hun leder i NRK har hatt svært begrenset kapasitet på internkommunikasjon og hun jobber nå med å styrke teamet.
Refvem sier hun gikk til NRK fordi statskanalen har et spennende samfunnsoppdrag der god internkommunikasjon er viktig for å lykkes.
– For at NRK skal lykkes med oppdraget så er vi helt avhengig av at vi har medarbeidere som er engasjerte og trives på arbeidsplassen, men som også forstår hvilken retning vi skal. Og er med i de endringene vi gjør, sier hun.
Nå jobber hun med å bygge opp avdelingen og å knytte forbindelser til andre avdelinger.
– Vi jobber også med de som holder i intranettsidene og på teknologisiden og gjør en vurdering av hvilke verktøy som skal brukes til hva. Så det er jo litt sånn vi jobber nå med å videreutvikle dette, sier hun.
Refvem mener de i dag er for teksttunge på internkommunikasjonen sin og har en ambisjon om å få endret på det i framtida.
Derfor skal de jobbe mer med lyd og bilde og de skal bygge profiler internt, blant annet ved å gjøre toppledelsen mer synlig.
Nå skal de bruke våren til å lande hvilken jobb internkommunikasjonen skal gjøre i NRK.
– Mye risiko ved å ikke lyktes
Blant grepene de har gjort den siste tiden er å gå helt bort fra å bruke Workplace og heller rendyrke det å bruke Slack samt at det rendyrkede intranettet har fått en renessanse hos Statskanalen.
De vurderer også å få opp flere skjermer i kantiner og ved kaffeautomater, så de ansatte kan lese det som er viktigst for dem å oppdatere seg på her og nå, særlig de som ikke bare sitter foran en laptop.
– Det er både en ganske stor strategisk oppside ved å lykkes. Også er det mye risiko med å ikke lykkes med dette, sier Hypher.
Refvem har i tillegg til ansvaret for internkommunikasjonen, også ansvaret for employer branding.
– NRK er jo en av de sterkeste merkevarene i landet som allmennkringkaster, menn som arbeidsplass er det kanskje litt mer utydelig hva vi står for, innser Hypher.
Han sier at employer branding og internkommunikasjon henger sammen.
– Måten vi kommuniserer, presenterer, snakker om oss selv eksternt, det må være en til en med hvordan det oppleves internt. Så når vi da jobber med en del ting som skal tydeliggjøre oss som arbeidsgiver ute, så kommer vi til å bruke mye av det samme inne i forhold til intern kulturbygging.