Jonas Corneliussen startet 1. juni som fast rådgiver hos Kruse Larsen.
Jonas Corneliussen startet 1. juni som fast rådgiver hos Kruse Larsen.

Nyutdannede Jonas Corneliussen jobber med bærekrafts­kommunikasjon hos Kruse Larsen

Han skal bruke sine ferdigheter fra masteroppgaven om bærekraftskommunikasjon i jobben som rådgiver.

Publisert

Etter en hektisk intern-periode hvor han også skrev ferdig masteren i politisk kommunikasjon, fikk Jonas Corneliussen fast jobb i Kruse Larsen. Som rådgiver ligger fokuset til Corneliussen på bærekraft og strategisk kommunikasjon.

– Kruse Larsen satser på bærekraftskommunikasjon. Da får jeg god bruk for masteroppgaven min siden den ble skrevet om nettopp dette. Gjennom masteroppgaven fikk jeg et bredt innblikk av hva bærekraft betyr for norsk næringsliv og hvordan norske selskaper kommuniserer bærekraft.

Økning på 875 prosent

I masteroppgaven fant Corneliussen blant annet at ordet «sustainability» har økt i rapporter fra store virksomheter. Funnet var en økning på 875 prosent fra 2010 til 2020.

–Funnet viser hvor mye mer bedrifter har snakket om bærekraft de siste årene.

Corneliussen sier han er veldig fornøyd med intern-perioden i Kruse Larsen, men at det var en hektisk periode.

– I februar og mars jobbet jeg som intern og så begynte jeg som rådgiver på deltid. På samme tid skrev jeg ferdig masteroppgaven min i politisk kommunikasjon på Universitetet i Oslo. Deretter begynte jeg fulltid som rådgiver 1. juni.

Corneliussen forteller at han er takknemlig for muligheten til å allerede jobbe som fulltidsrådgiver.

– Det føles veldig bra, jeg er veldig glad og takknemlig for å ha fått muligheten, siden jeg fortsatt er fersk i rollen. Det er veldig spennende dager nå hvor jeg jobber med bærekraft og strategisk kommunikasjon.

Han jobber likevel ikke bare med bærekraft, men også andre felt.

– Jeg jobber med en rekke andre prosjekter som går utover bærekraftsfeltet, som helse, fiskeri og tech. Jeg får jobbe med et bredt spekter av kunder og med mange forskjellige felt, men en rød tråd er alltid bærekraftskommunikasjon.

Stipend på 30 000 kroner

Corneliussen fikk Kommunikasjonsforeningens stipend på 30 000 kroner for masteroppgaven han skrev.

– Det var helt utrolig stas, det var jo en hyggelig utmerkelse å få. Det er jo et stipend jeg søkte om selv, men at jeg fikk utmerkelsen viser jo at bærekraft er noe som er på agendaen. Jeg håper det kan inspirere andre på å forske på et viktig felt, og at det blir mer forskning i akademia om dette.

Daglig leder Jan-Erik Larsen forteller at Corneliussen er kun den andre som får fast jobb rett etter intern-perioden.
Daglig leder Jan-Erik Larsen forteller at Corneliussen er kun den andre som får fast jobb rett etter intern-perioden.

Corneliussen forteller at pengene fra stipendet – de står fortsatt på konto.

– De pengene står veldig fint på sparekonto, så får vi se om det blir brukt til noe snart.

Internordningen til Kruse Larsen er noe han mener er en fin ordning og som hjalp han mye.

– Det er en fin ordning hvor studenter får brukt det de kan. Min intern-periode var en knalltøff periode hvor jeg i tillegg jobbet parallelt med sluttfasen på masteroppgaven min, men da fant jeg ut at bransjen var riktig for meg.

Daglig leder i Kruse Larsen Jan-Erik Larsen, forteller at Corneliussen er et stort kommunikasjonstalent.

– Corneliussen er den andre vi velger å ansette fast etter endt intern-periode. Han er et stort kommunikasjonstalent, og han har viktig kunnskap og er stort engasjement for å fremme bærekraft riktig og smart. Det er et viktig område for oss og alle kundene våre.

Powered by Labrador CMS