- Våre egne studier viser at nesten 40 prosent av de unge ikke bruker Google Maps eller Google søk når de leter etter et sted å spise lunch. De bruker TikTok eller Instagram

TikTok er de unges søkemotor

Men gir ofte gale svar.

Publisert

Hvor går du for å søke etter en god restaurant eller hva du bør se på TV i kveld?

Hvis svaret er Google, er du sannsynligvis over 25 år. For de unge er det ikke Google som gir svar på slike spørsmål, det er TikTok.

Visuell brukeropplevelse

- Våre egne studier viser at nesten 40 prosent av de unge ikke bruker Google Maps eller Google søk når de leter etter et sted å spise lunch. De bruker TikTok eller Instagram, sa Prabhakar Raghavan fra Google på en teknologikonferanse i sommer.

Han forklarte det med at unge brukere ønsker en mer visuell brukeropplevelse.

- Mange av de som er unge i dag har aldri sett et kart på papir. Likevel er kartproduktene vi lager fortsatt designet som papirkart puttet inn i en mobiltelefon.

I en rekke artikler de siste ukene bekrefter unge mennesker at de tyr til TikTok når de søker etter informasjon. Det er spesielt oppskrifter, anbefalinger av restauranter og filmer, trening og reisemål som ofte søkes etter på TikTok.

- Måten oppskrifter presenteres på nettsider er irriterende, fortalte 23 år gamle Natalie Gomas til Mashable. Du må scrolle gjennom så mye uinteressant før du kommer til selve oppskriften.

Nettopp det at TikTok er så direkte trekkes frem som en fordel av de unge. Fordi TikTok-videoer må fange seerens oppmerksomhet med én gang, er innholdet veldig konkret. Det gjør at mange unge velger TikTok fremfor YouTube og andre Google-produkter.

TikTok har lagt til rette for utviklingen med funksjonen Collections, hvor du kan lagre videoer du liker i egne mapper for ulike temaer. I Asia tester de også ut en lokal feed, hvor du får anbefalt restauranter og lokale virksomheter fra området du befinner deg i.

Mye feilinformasjon

En stor utfordring er imidlertid at TikTok inneholder mye feilinformasjon. En undersøkelse nettstedet NewsGuard gjennomførte nylig viste at opptil 20 prosent av søkeresultatene på TikTok inneholdt feilinformasjon.

Det var spesielt søk på temaer som valg, vaksiner og krigen i Ukraina som ga mange tvilsomme resultater, men også helserelaterte spørsmål.

Siden TikTok ikke lar brukeren klikke på lenker som leder ut av plattformen, er det vanskeligere å faktasjekke påstander som kommer frem i videoer på TikTok.

Google jobber med å modernisere sine egne produkter, og på konferansen Search On denne uken presenterte de flere nye funksjoner som skal gjøre den gamle søkekjempen mer attraktiv for de unge.

Mer bruk av kamera og lyd, smartere søkeforslag og alternativer til de ti blå lenkene vi er vant til å få fra Google, er blant tiltakene de tester ut.

Om det vil være nok til å vinne de unges søketrafikk tilbake, vil tiden vise.

Powered by Labrador CMS