Et nylig forskningsprosjekt har analysert 3278 Instagram-innlegg fra 33 influensere i Skandinavia. Her er Oskar Westerlin avbildet på Influenseres største samlingspunkt, Vixen Awards.Foto: Yngve Garen Svardal
Ny forskning: Overraskende funn om influenser-reklame
– Det blir bare enklere og enklere å bygge seg opp en kommersiell profil, sier forskeren.
I Norge selger nå influensere sponset innhold for flere hundre millioner kroner årlig.
I 2019 ble influensere, som salgskanal for reklame, regnet å være større enn ukeblader og kinoreklame i følge det svenske analyseselskapet Institutet för reklam och mediestatistikk (IRM).
Den kommersielle påvirkningen skiller seg imidlertid fra andre kommersielle konsepter.
Forkledd reklame
Mathilde Hogsnes, PhD-stipendiat ved Høyskolen Kristiania, forsker på influenseres kommersielle praksis i Skandinavia.
Hun påpeker at selv om mye av influensernes rolle innebærer å vise kommersielt innhold, har forskere lenge pekt på at folk engasjerer seg med dem basert på personlige interesser og har en tendens til å tro at influensere handler individuelt heller enn på vegne av markedsførere.
Mathilde Hogsnes, PhD-stipendiat ved Høyskolen Kristiania, forsker på influenseres kommersielle praksis i Skandinavia.Foto: Jonatan A. Quintero
Kommersielt innhold blir dermed forkledd som personlige anbefalinger, og vi vet for lite om hva unge blir eksponert for av kommersielt innhold.
I begrenset grad har tidligere studier fokusert på det kommersielle innholdet i influenseres innlegg, spesielt praksiser på tvers av ulike influenserkategorier.
Hogsnes og kolleger ved Høyskolen Kristiania, Tor-Morten Grønli og Kjeld Hansen, har i et forskningsprosjekt spesifikt undersøkt hvordan forskjellige influenserkategorier presenterer kommersielle produkter og tjenester gjennom et analysearbeid av 3278 Instagram-innlegg fra 33 influensere i Skandinavia.
Mikroinfluensere overrasker
– Jeg ble veldig overrasket over hvor kommersielle mikroinfluensere faktisk er, sier Hogsnes til KOM24.
Tidligere studier har argumentert for at mikroinfluensere (1000–10 000 følgere) er mindre kommersielt aktive. Imidlertid, i dette studiet, ble det oppdaget at denne gruppen av influensere var blant kategoriene med flest kommersielle innlegg og færrest kommersielle bildetekster.
– En forklaring på våre funn kan være at veksten i influenser-markedsføring har bidratt til en ny generasjon av mikroinfluensere som har blitt bedre etablert og mer kommersialisert, sier hun og fortsetter:
– Dette indikerer hvilken retning vi er på vei, der stadig flere finner muligheter til å tjene penger på sosiale medier. Det blir bare enklere og enklere å bygge seg opp en kommersiell profil.
Mikroinfluensere reklamerte også for et bredere utvalg av merker og tagget PR-byråer i innleggene sine.
– Jeg tror det er en slags strategi, hvor de kan bruke Instagram-profilene sine som en slags CV og gjøre seg mer kommersielt attraktive, reflekterer Hogsnes. Dette har også andre forskere funnet i deres studier.
Utydelig merking av reklame
Mikroinfluensere og influensere (10 000–500 000 følgere) integrerer ofte produkter og tjenester subtilt i livsstilene sine, mens makro- (500 000–1 million følgere) og megainfluensere (1 million+ følgere) er mer direkte og informative i sin tilnærming.
– Mikroinfluensere er ikke like tydelige i merking av reklame som de større profilene. Dette var også forventet i stor grad, gitt at mindre profiler ikke er like dypt inn i bransjen og kanskje ikke er like oppdaterte på regler og retningslinjer, sier Hogsnes.
Hogsnes påpeker at studien antyder at det er viktig for forbrukermyndigheter å følge med på mikroinfluensere.
Hun argumenterer for at de kommersielle innleggene til makro- og megainfluensere er mere direkte og transparent enn de to kategoriene.
– Alle kategoriene har en personlig fremstilling av kommersielt innhold, men makro- og mega-influenseres innhold viste i endel tilfeller detaljert produktinformasjon i motsetning til mikroinfluensere som i større grad subtilt integrerte det kommersielle budskapet i hverdagen sin, avslutter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no