– Å se nedi hølet på isen er rene Netflix når røya er aktiv, sier Robert Greiner i dagens påskeprat.

Robert heier på bypåske og nordlyset – men gleder seg nå til å fiske røye

– Å se nedi hølet på isen er rene Netflix når røya er aktiv.

Publisert

KOM24 har stilt noen spørsmål til en rekke folk i bransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil anbefale andre å kose seg med og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben i år. 

I dag er det leder for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Finnmarkseiendommen og etter påske ny rådgiver i Næringslivets Hovedorganisasjon, NHO, Robert Greiner, som svarer i påskepraten. 

– Hva skal du gjøre denne påsken?

– Bypåske i Tromsø med familie, kafé med venner og lange gåturer i sola. Alle tre deler har innfridd så langt.

– Hvilke serier vil du anbefale andre å se på i påsken?

– Jeg likte svenske «Vår tid er nå» og gjenoppdager for tiden gammel Seinfeld. Den er fortsatt genial i manus, skuespillerkunst og casting.

– Hva synes du er det beste med påsken?

– Det er noe med friskheten i lufta av snø og sol. 

For oss som har hatt mørketid, er det ekstra kjærkomment med lys. De snøhvite fjellene våre mot blå himmel er som å bo i et postkort. Men dessverre blir det mindre nordlys nå. Til gjengjeld går vi inn i den beste tida for isfiske. Å se nedi hølet på isen er rene Netflix når røya er aktiv. 

– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?

– Det er når ansatte som i utgangspunktet ikke hadde tenkt å være kommunikatorer likevel utvikler seg til å bli det – enten muntlig eller skriftlig. 

Også er det de dagligdagse tingene, som når du får en nettside til «å sitte» eller de gangene man lykkes med medie-innsalg og budskapet når fram. Det slutter aldri å være gøy.

– Hvordan vil du karakterisere markedsføringsåret så langt?

– Jeg synes det går en rød tråd av mer autentisitet. Eksempler på det er Lindex som publiserte kvinner som har vært rammet av brystkreft til ferske «Assume that I can»-kampanjen med den canadiske skuespilleren Madison Tevlin som har Downs syndrom. 

At det finnes kvinnelige kjendiser som har begynt å opptre offentlig uten sminke, sier kanskje også noe om samme tidsånd. Jeg heier på det.

– Hva opplever du at folk i bransjen snakker mye om, og er det noe du mener fortjener mer oppmerksomhet?

– Kunstig intelligens er allestedsværende, men det virker som det fortsatt er stor forskjell mellom de som har omfavnet det og de som ikke har gjort det. 

Ellers hadde jeg forventet mer bærekraftskommunikasjon. Det er ikke lenge til 2030 og FNs bærekraftsmål skal være oppnådd. 

Partiprogrammene for neste valg, skal ta oss inn mot målstreken. Politikerne vi velger, skal lede oss dit. Personlig blir jeg inspirert av hva sjømatnæringa gjør når jeg leser deres bærekraftsrapporter.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS