At man ikke går ut og skriver kronikker om alt man snakker med kundene sine om, betyr ikke at samtalene ikke finner sted.

MENINGER:

Det må kunne gå an å ha to tanker i hodet samtidig

«At bransjen ansetter flere folk er ikke synonymt med at vi ikke også er gode, strategiske rådgivere for kundene våre. Heller tvert imot. », skriver Anette Jamtvedt i Nucleus.

Publisert

Eirik Øiestad går hardt ut mot bransjen i KOM24 denne uken, og sier at den norske kommunikasjonsbransjen går naive inn i tiden som kommer. Det er jeg ikke enig i.

Er det én ting vi har hatt høyt på agendaen det siste året, er det nettopp de store samfunnsendringene som former vår hverdag.

Ser man på type ansettelser i norske byråer, og ikke bare på frekvensen på ansattartikler, ser man at det er mange i bransjen som har samme fokus.

Å være oppdatert på samfunnet vi lever i er grunnleggende for å være en god rådgiver.

Orienteringsevne, samfunnsforståelse og evnen til å sette seg inn i nye problemstillinger raskt, er de tre viktigste egenskapene vi ser etter når vi ansetter folk. Det er ikke noe som er nytt nå.

Å antyde at norske kommunikasjonsbyråer ikke gir råd til kundene sine om ting som skjer i samfunnet, er i beste fall naivt.

At man ikke går ut og skriver kronikker om alt man snakker med kundene sine om, betyr ikke at samtalene ikke finner sted.

Og at det ikke tas opp, er heller ikke sant. Noen eksempler er dette innlegget fra seniorrådgiver i Nucleus, Leif Iversen. Eller debatten om hvilke grep som egner seg best for å endre holdninger og adferd knyttet til bærekraft, som mange mente noe om i forbindelse med Grønnvaskingsprisen.

Jeg er likevel enig i at vi gjerne kan se flere slike innlegg og debatter – det er både faglig interessant og utviklende for bransjen.

Men, det betyr ikke at det ikke også går an å snakke om vekst, nye ansettelser og satsningsområder.

Arbeidsmarkedet er vanskelig om dagen, det tror jeg ikke det bare er vår bransje som opplever. Her mener jeg imidlertid det må være opp til hvert byrå å ta ansvar for egen organisasjon.

At det er utskiftinger i en bransje som vår kommer vi ikke utenom, men det er lederens oppgave å skape et faglig og sosialt miljø som folk vil være en del av – lenge.

Vi er nok et av byråene som har gått ut med mange pressemeldinger om at vi ansetter flere folk i år. Vi gjør ikke det for å glatte over sannheten om en grim fremtid, vi gjør det fordi vi faktisk opplever økt etterspørsel og satser. Satser på folk med kort og lang erfaring (det er en verdi i begge deler) og satser på kompetanse som utfyller den vi har på huset i dag.

Det gjør vi for å være enda bedre rustet i tiden som kommer, og for å gi kundene våre enda bedre råd.

Det må kunne gå an å ha to tanker i hodet samtidig.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS