Håvard Kvernaas Bakken og Jan Morten Drange.

Bærekraft og Metaverset er de ordene som irriterer norske markedsførere mest

– Vi som bransje må ikke miste evnen til å knytte reell mening til ordene vi omgir oss med.

Publisert

For fjerde år på rad har ANFO bedt hele bransjen om deres meninger om buzzord og bransjeuttrykk. Hvilke ord og begreper er buzzet og hvilke ord og tema er det viktigste av det vi holder på med?

– Kall oss gjerne tabloide, for det er en del moro i denne tilnærmingen, samtidig gir jo svarene oss bekreftelser og mulige korrigeringer til det vi ser i andre undersøkelser med tanke på hva vi egentlig opplever som viktigst. Og ikke minst gir undersøkelsen oss noen små spark på leggen. Vi er jo i en bransje som har en viss historikk med å slå om seg med faguttrykk. Ofte både ubegrunnet, unødvendig og gjerne mystifiserende, sier ANFOs Håvard Kvernaas Bakken til egne nettsider.

Innsikt, kreativitet og effekt er de viktigste buzzordene for norske markedsførere i 2023.

– Vi synes det er betryggende at tema med både pondus og innhold er det vi opplever som viktigst. Men, både innsikt og kreativitet er jo ord som gjerne misbrukes og brukes uten en klar definisjon eller mening. For hva er egentlig reell innsikt og hva legger du i begrepet kreativitet? Vi som bransje må ikke miste evnen til å knytte reell mening til ordene vi omgir oss med, sier Jan Morten Drange.

Metaverstet, Bærekraft og Agil er de tre ordene som irriterer markerdsførerene mest, viser undersøkelsen.

Bærekraft skaper altså både irritasjon, men oppleves samtidig som viktig da de også er i teten på listen av de viktigste ordene. Byråfolk og spesielt mediebransjen er mer lei av Bærekraft enn annonsørene.

Med Meta er det motsatt. Man topper irritasjonslisten og plasserer seg samtidig på bunn i den man opplever som viktigst.


Powered by Labrador CMS