Susanne Vedvik Kalleberg mener at TikTok er en arena for SoMe-dialog, og dialog med målgruppen har aldri vært viktigere.
Susanne Vedvik Kalleberg mener at TikTok er en arena for SoMe-dialog, og dialog med målgruppen har aldri vært viktigere.

MENINGER:

Sørget en kinesisk app for borgerlig valgseier?

«Å være aktiv på TikTok er ikke lenger valgfritt, men en nødvendig del av markedsmiksen for å nå de unge.», skriver Susanne Vedvik Kalleberg i Elg.

Publisert Sist oppdatert

De siste ukene har skolevalget virkelig rettet fokus mot den betydelige kraften TikTok har som plattform for politisk engasjement og markedsføring. 

Høyresiden har utvilsomt oppnådd imponerende resultater, og en av deres hemmeligheter? De er til stede på TikTok og leverer budskapet på målgruppens premisser, mens venstresiden har hatt utfordringer med å tilpasse seg formatet. 

Hvordan kan tilstedeværelse på TikTok ha gitt de blå en så god effekt? 

Formatet er ideelt for korte, klare budskap. Dette er ofte det motsatte av det som blir servert i politiske debatter og på stands. TikTok er en arena for SoMe-dialog, og dialog med målgruppen har aldri vært viktigere. 

De unge står overfor komplekse politiske spørsmål, et mylder av kandidater og partier, og et hav av informasjon og meninger. På TikTok stiller de unge spørsmål, kommer med innspill og får partiene til å svare. 

Dette gir partiene en unik mulighet til å bygge autentiske forbindelser og servere et budskap målgruppen faktisk ønsker seg. 

Miljøsaken er fortsatt (veldig!) viktig, men viktigheten av å kunne mer om økonomi, renter og hvordan dette vil prege hverdagen på kort sikt er satt på agendaen. 

Kjøpekraften har blitt redusert og uten den ekstra bufferen er det kanskje ikke like lett å støtte miljøtiltak som gjør økonomien dyrere?

Algoritmer, algoritmer og algoritmer. Godt produsert innhold som engasjerer målgruppen skaper økt synlighet, og engasjerer de seg får de servert mer av det samme tema.

Så hva er hovedbudskapet? 

Å være aktiv på TikTok er ikke lenger valgfritt, men en nødvendig del av markedsmiksen for å nå de unge. Det er på denne plattformen trender blir satt og samtaler begynner. Om TikTok suksessen alene vil avgjøre valget er ikke så sikkert, men det burde være en vekker for venstresiden om de ønsker å nå de yngste og fremtidens velgere.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS